
Wiesz kto słucha Twoich odcinków? Określiłeś, do kogo chcesz kierować swoje treści? To świetnie! Pytanie, czy umiesz wykorzystać tę wiedzę w praktyce! Wnikliwa analiza Twojego audytorium to dopiero pierwszy krok do zbudowania silnej, długofalowej więzi ze słuchaczami. Jak to zrobić? Jak wejść w dialog z odbiorcą i krok po kroku rozbudowywać społeczność wokół podcastu, która będzie z zaangażowaniem wspierać Twoje działania w sieci? Posłuchaj.
W poprzednim odcinku podcastu opowiadałam Ci o tym, jak stworzyć personę Twojego idealnego słuchacza. Zastanawialiśmy się między innymi nad tym:
- kim jest,
- co robi,
- co go fascynuje,
- gdzie i kiedy słucha audycji?
I odpowiedzi na te pytania są oczywiście istotne, ale to dopiero pierwszy krok na drodze do zbudowania aktywnej społeczności wokół podcastu. Dzisiaj zastanowimy się, jak przejść na następny poziom i wykorzystać wiedzę, którą mamy na temat naszego odbiorcy.
SPOŁECZNOŚĆ WOKÓŁ PODCASTU – MUSISZ NA NIĄ ZAPRACOWAĆ

Kiedy zaczynałam tworzyć Biznesowe Potyczki Językowe, przesłuchałam wiele różnych podcastów. Z jednej strony ciekawiło mnie, jak są skonstruowane, w jaki sposób wplecione zostało intro czy podkład muzyczny. Chciałam nauczyć się jak najlepszej edycji – zarówno pod względem edycji odcinka, jak i zawartych w nim treści.
Z drugiej strony, fascynowało mnie, w jaki sposób znani podcasterzy świadomie wchodzą w relacje z odbiorcami, jak zachęcają ich do komentowania, podejmują dyskusję czy też przekierowują do innych miejsc w sieci. I skąd mają tyle odsłuchów?!
Godzinami słuchałam takich audycji jak Mała Wielka Firma, Rozwój Osobisty dla Każdego czy Co we freelansie piszczy. Na początku próbowałam niemal 1:1 przenieść do mojej audycji metody, które stosowali prowadzący. I niestety, natrafiłam na ścianę. Podcast hulał od kilku miesięcy a ja spodziewałam się… sama nie wiem czego. Fajerwerków? Gratulacji? Dziesiątek lajków i komentarzy?
Jak się domyślasz, nic z tych rzeczy się nie wydarzyło.
Bo owszem, zadbałam o:
Ale nie dopasowałam komunikacji do swoich celów. Bazowałam wyłącznie na tym, co zaobserwowałam u innych i… nie wykorzystałam wiedzy, jaką posiadałam o moim audytorium. Ponieważ społeczność wokół podcastu nie pojawi się znienacka, machając do Ciebie i skandując: „Mów do nas! Kochamy Cię!”. Takie rzeczy to tylko w filmach (albo w Erze ;D).
W prawdziwym życiu na zaangażowanie odbiorców trzeba sobie zapracować.
SPOŁECZNOŚĆ WOKÓŁ PODCASTU – JAK JĄ BUDOWAĆ

Jeżeli masz gotowy awatar, personę czy też wizualizację swojego idealnego słuchacza – jakkolwiek go nie nazwiesz, ważne, żebyś znał go lepiej niż samego siebie 🙂 – czas na to, aby się z nim zaprzyjaźnić. Przede wszystkim, miej jego obraz przed oczami za każdym razem, kiedy opracowujesz kolejny odcinek. Albo gdy tworzysz konspekt czy też szkic zagadnień, o których chcesz opowiadać.
Poszłabym nawet o krok dalej – miej go przed sobą, kiedy nagrywasz odcinek.
Wyobraź sobie, że siedzi po drugiej stronie i chłonie każde Twoje słowo. W jaki sposób będziesz do niego mówić? Zastanów się nad tym. A następnie dobierz odpowiednie zwroty i sformułowania, dzięki którym słuchacz poczuje, że mówisz właśnie do niego. Zupełnie jakbyś siedział w jego głowie i zgadywał jego myśli.
Relacji z audytorium nie buduje się z dnia na dzień, to zadanie na długie miesiące, a czasem i lata. Ale jest to wysiłek, który się opłaca. Jak to robić? Jakie działania pomogą Ci rozszerzać społeczność wokół Twojego podcastu i tworzyć z niej zaangażowanych ambasadorów Twojej marki?
Oto kilka pomysłów:
- zadawaj pytania i proś o odpowiedzi,
- proś o feedback,
- dawaj użyteczne wskazówki,
- regularnie zapraszaj do swoich miejsc w sieci,
- zapraszaj na wydarzenia, które mogą zainteresować Twoich słuchaczy,
- mów bezpośrednio do nich, nawiązuj do pytań, które Ci zadają,
- pokazuj, że słuchasz uważnie i doceniasz ich zaangażowanie,
- załóż dedykowaną zakładkę na Twojej stronie lub osobną stronę WWW, na której będziesz zamieszczać odcinki, notatki do nich, transkrypcję, ważne informacje i materiały, które mogą przydać się odbiorcom. Na przykład Katalog IKEI, o którym opowiadam w tym odcinku 🙂
SPOŁECZNOŚĆ WOKÓŁ PODCASTU – DAJ JEJ CZAS I PRZESTRZEŃ DO ROZWOJU

Każda społeczność tworzy się z czasem. To długi proces, który wymaga Twojej stałej obecności. To Ty jesteś łącznikiem, który spaja wszystko w całość. To dla Ciebie i Twoich opowieści słuchacze sięgają po kolejne odcinki.
Ale w którymś momencie przychodzi czas na to, aby dać Twoim odbiorcom więcej przestrzeni. Po co? Po to, aby mogli się swobodnie komunikować – zarówno z Tobą, jak i ze sobą nawzajem. Wymieniać poglądami i wspierać w działaniach. Ten czas przyszedł również dla Wing Person i mojego podcastu biznesowego.
Dlatego dziś serdecznie zapraszam Cię do mojej nowej grupy na Facebooku. „Podcast w biznesie” to grupa dla początkujących podcasterów oraz dla każdego, kto chce wymieniać się wskazówkami i doświadczeniami na temat tworzenia i promowania podcastów.
Założyłam ją, aby wspomóc Cię we wspaniałej przygodzie, jaką jest nagrywanie własnej audycji. Aby każdy, bez względu na poziom zaawansowania mógł dzielić się swoimi problemami, wspierać innych i szukać odpowiedzi na nurtujące pytania.
Dlatego śmiało! Dołącz, pytaj i dziel się wiedzą! Będzie mi bardzo miło, jeżeli będziesz mi towarzyszyć w tej (kolejnej już) wirtualnej przygodzie 🙂
Przypominam Ci też, że trwa przedsprzedaż mojej książki „Podcast w biznesie”. Pamiętaj, że do końca kwietnia możesz ją kupić w promocyjnej cenie! A jeśli zastanawiasz się, co znajdziesz w środku, przygotowałam dla Ciebie bezpłatny fragment! Łap i sprawdź, czy audycja o własnej marce to Twoja bajka 🙂

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy