„Po co mi ten podcast?” – zapewne niejeden raz zadawałeś sobie to pytanie. Zwłaszcza jeżeli efekty Twoich działań nie pojawiają się z dnia na dzień, a odsłuchy kolejnych odcinków rosną w żółwim tempie. Pytanie brzmi, czy kierujesz swoje treści do właściwego odbiorcy? Czy przygotowujesz nagrania, które są dla niego przydatne? I czy w ogóle wiesz, kim jest Twój słuchacz idealny? Dzisiaj opowiem Ci o tym, dlaczego warto go bliżej poznać.
W co drugim odcinku „Biznesowych Potyczek Językowych” próbuję pokazać Ci, dlaczego warto nagrywać podcast, o czym w nim mówić, gdzie promować, w jaki sposób budować swoją opowieść biznesową i do tego utrzymywać wysoką motywację do tworzenia kolejnych treści. I tak dalej, i tak dalej. Tymczasem warto również porozmawiać o drugiej stronie tego podcastowego duetu, czyli o Twoich odbiorcach.
Czy wiesz, kim są? Co robią? Gdzie i kiedy słuchają Twojej audycji? A może nigdy nie zastanawiałeś się nad tym, kim jest Twój słuchacz idealny? Zróbmy to razem!
SŁUCHACZ IDEALNY – CZY I DLACZEGO TRZEBA GO SZUKAĆ?
Kiedy półtora roku temu zaczynałam planować działania w mojej firmie, sporo czasu poświęciłam na research, analizę rynku i doprecyzowanie, kim jest mój idealny klient. Oczywiście ta wizja ewoluowała z czasem i nadal zmienia się pod wpływem wszelkich doświadczeń, które zdobywam każdego dnia pracy na swoim. Niemniej, określiłam, z kim chcę pracować, a raczej – z kim nie chcę. Podobnie jak przez wiele miesięcy przekonywałam się, które zadania sprawiają mi satysfakcję i czuję się w nich jak ryba w wodzie, a które wywołują niechęć, frustrację i stres.
Natomiast jeśli chodzi o podcast, nie od początku wiedziałam, do kogo chcę kierować swoje odcinki. Możliwości było tak wiele! W końcu moje grono odbiorców to między innymi osoby, które:
- poszukują pracy w języku obcym,
- pracują z zagranicznym klientem,
- tworzą treści w języku obcym,
- planują nawiązać współpracę z klientami z zagranicy,
- potrzebują wsparcia w tworzeniu treści do mediów społecznościowych w wielu językach.
Co więcej, to tylko jedna z gałęzi mojego biznesu, bo przecież Wing Person to nie tylko tłumaczenia, copywriting i praca z językiem obcym, ale również produkcja podcastów, transkrypcja i promocja materiałów audio w sieci.
Zanim więc na dobre określiłam, w jaki sposób podcast ma wspierać moją markę i o czym w nim opowiadać, musiałam podjąć decyzję do kogo będę mówić, czyje potrzeby zaspokajać i jakie problemy rozwiązywać.
Bo w centrum Twojego podcastu nie jesteś wyłącznie Ty i Twoja firma – mimo że o tym właśnie opowiadasz. Prawdziwym sercem Twojej audycji są Twoi słuchacze.
Podobnie jak w przypadku każdego innego medium, jednym z głównych celów Twoich działań jest zaspokojenie potrzeb Twojego klienta. Podcast bez słuchaczy po prostu nie istnieje.
Dlatego też tak ważne jest, żeby ustalić, do kogo będziesz kierował swoje treści. O tym, w jaki sposób to zrobić, opowiadam szerzej w mojej książce „Podcast w biznesie”.
SŁUCHACZ IDEALNY – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, doskonale wiesz, jak ważne jest szczegółowe określenie, kim jest odbiorca Twoich usług. Znaczenie ma tak naprawdę wszystko:
- skąd pochodzi,
- ile ma lat,
- czym się zajmuje,
- jakie ma potrzeby,
- co lubi,
- czego unika,
- w czym i jak możesz mu pomóc?
Z podcastem jest niemal tak samo – oprócz powyższych kwestii, warto ustalić, między innymi, gdzie i kiedy słucha, jakie tematy go interesują i dlaczego? Wyobraź sobie, kim jest, jak wygląda, co robi w ciągu dnia. I w jakich warunkach ma czas na to, aby sięgnąć po Twój podcast. Co go przekona, żeby to zrobić?
Dużo pytań, prawda? Ale uwierz mi, warto dokładnie odrobić tę lekcję.
SŁUCHACZ IDEALNY – DLACZEGO WARTO GO POZNAĆ?
Gdy już określisz swojego wymarzonego odbiorcę, nawiążesz z nim bliższą relację i sprawisz, że pokocha kontakt z Tobą i Twoim podcastem, zyskasz nie tylko wiernego słuchacza, ale również zaangażowanego ambasadora Twojej marki, który:
- będzie obserwował Cię w mediach społecznościowych i komentował Twoje treści,
- zwiększy Twoje zasięgi i podbije statystyki,
- wysłucha Cię i zapewni informację zwrotną, jeśli o nią poprosisz (albo i nie ;)),
- zachęci innych do zapoznania się z Twoim podcastem,
- chętniej skorzysta z Twoich usług i poleci je innym,
- podzieli się swoimi sukcesami i chętnie uczci Twoje,
- wesprze w chwilach zwątpienia, ponieważ traktuje Cię jak kogoś, kogo dobrze zna i szanuje.
I oczywiście, to wszystko nie wydarzy się z dnia na dzień, ale jest warte każdej minuty nagrania. Bo słuchacz idealny to nie tylko Twój klient, ale również wirtualny przyjaciel, na którego szacunek i zaufanie warto zapracować. To długofalowa relacja, której zakres i korzyści mogą przerosnąć Twoje oczekiwania. I tego Ci życzę 🙂
Więcej na temat odbiorcy piszę w mojej książce „Podcast w biznesie”. Jeżeli chcesz się przekonać, co jeszcze w niej znajdziesz, przygotowałam dla Ciebie bezpłatny fragment. Łap i przekonaj się, czy podcast to Twoja bajka!
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy
Funkcja trackback/Funkcja pingback