podcast dla introwertyka

Z natury jesteś małomówny, wolisz słuchać niż brylować w towarzystwie, nie lubisz small talków, a po tygodniu pracy czujesz się tak wypompowany, że najchętniej wyjechałbyś w góry, aby odpocząć od kontaktów z innymi. Brzmi jak Twój świat? Gratulacje! Masz zatem szereg cech, które sprawią, że będziesz świetnym podcasterem. Nie wierzysz mi? Przekonaj się sam! Czy introwertyk może prowadzić własną audycję? Jak budować swój wizerunek? W jaki sposób nawiązywać relacje ze słuchaczami, gdy nie jesteś duszą towarzystwa? Podcast dla introwertyka – sprawdź, jak poradzić sobie z tym narzędziem.

Cenię własny spokój. Nie mam wielu przyjaciół, a w chwilach napięcia czy zwątpienia lubię zamykać się we własnej głowie. Nie lubię telefonów, zakupów w galerii ani wieczorów w klubach. Obiad najlepiej smakuje mi w domu. Po każdym kontakcie z drugim człowiekiem potrzebuję czasu wyłącznie dla siebie. Świetnie czuję się za kierownicą, pod prysznicem czy na długim samotnym spacerze. Rozwijam swoje pasje w ciszy i skupieniu.

Czy czujesz się tak jak ja? Czy odnajdujesz się w którymś z tych opisów? Jeżeli tak, ten odcinek jest dla Ciebie. Bo jakkolwiek sceptycznie podchodzisz do myśli o własnej audycji, dziś pokażę Ci, dlaczego podcast dla introwertyka może być doskonałym medium, a także remedium na Twoje obawy przed mediami społecznościowymi i szeroko pojętą komunikację marki w sieci.

PODCAST DLA INTROWERTYKA – MOJE STORY

podcast dla introwertyka wing person

Podczas studiów dziennikarskich niemal każdego dnia zmuszałam się do tego, aby wychodzić ze swojej strefy komfortu. Praktyki w radiu, wystąpienia publiczne, wywiady dla rozgłośni studenckiej czy staż w Money.pl, to tylko niektóre wyzwania, z którymi mierzyłam się przez kilka lat na uczelni. Dzień po dniu zamykałam swoje obawy na klucz, zakładałam maskę i dzielnie wkraczałam na ścieżkę wiodącą do mojej wymarzonej kariery.

Czy było ciężko? Cholernie.

Czy było warto? Tak! Mimo że wiele razy myślałam inaczej.

Jak chociażby wtedy, gdy na ostatnim roku trafiłam na zajęcia o korespondentach wojennych. Długie godziny spędzone na wertowaniu drastycznych opisów wydarzeń i przeżyć, które towarzyszyły dziennikarzom na froncie. Pamiętniki, wspomnienia, setki kartek pełnych niewyobrażalnego bólu i pustki jednocześnie.

Ale wcale nie to było najgorsze. Po latach filologii szybkie czytanie i przyswajanie informacji miałam w małym palcu. Natomiast jako introwertyczka z natury największy problem miałam… z formą zajęć. Cała formuła warsztatów opierała się bowiem na dyskusji, publicznych wypowiedziach i ocenach za aktywność. Im więcej mówisz, tym większa szansa na to, że dostaniesz najwyższą ocenę.

I wiesz co?

Mimo że przeczytałam każdą książkę po dwa razy, byłam przekonana, że nie zaliczę tych zajęć. Gdyby nie jedno zrządzenie losu, które sprawiło, że odzyskałam kontrolę. A mianowicie, wykładowczyni zgubiła swój notes z „aktywnościami” i postanowiła przeprowadzić egzamin pisemny z lektur. A w tych, co tu dużo mówić, nie miałam sobie równych.

I do końca życia nie zapomnę jej słów, gdy wpisywała mi zaliczenie do indeksu:

Chciałam postawić pani trójkę za aktywność, a pani napisała najlepszy egzamin na roku. Teraz już wiem, że muszę zmienić formę zaliczenia”.

To był mój mały triumf. Triumf introwertyka, który może nie potrafi przekrzykiwać innych w grupie, ale za to zawsze jest przygotowany. I przygotowanie to słowo-klucz, które sprawi, że nawet jako osoba skryta i małomówna możesz nagrywać świetny podcast.

PODCAST DLA INTROWERTYKA – JAK BUDOWAĆ SWÓJ WIZERUNEK

wizerunek marki w podcaście

Introwertycy z założenia mają trudniej w życiu. Czy to stereotyp? Być może, ale jest w nim sporo prawdy. Jak chociażby ta, że przez większość czasu czujemy się samotni. Bez względu na to, czy jestem we własnym mieszkaniu, w sklepie, czy w biurze pełnym ludzi, zawsze mam wrażenie, że ja tu nie pasuję, że to nie jest miejsce dla mnie.

Poza moją firmą, poza podcastem.

Dlaczego? Bo one są w pełni moje. O tym, czy introwertyk może prowadzić firmę, opowiadała Karolina Brzuchalska w jednym z odcinków swojego podcastu „Co we freelansie piszczy?”. Polecam serdecznie, bardzo otwiera oczy na to, jak wiele zalet ma introwertyzm, jeśli chodzi o prowadzenie firmy.

Jako osoba unikająca nadmiernych stresów, bodźców i bezproduktywnego gadania doskonale odnajdziesz się na swoim, ponieważ:

  • zawsze jesteś przygotowany,
  • stawiasz na konkret i sprawdzasz fakty,
  • potrafisz spojrzeć na swoją pracę krytycznie i z dystansu,
  • zadajesz pytania i lubisz wnikać w szczegóły,
  • jesteś skoncentrowany na celu,
  • nie tracisz czasu i szybko określasz strategię działania.

I to samo dotyczy podcastów!

Jako osoba konkretna, przygotowana, a jednocześnie potrafiąca doskonale słuchać innych, wiesz, czego potrzebują Twoi odbiorcy. Umiesz wczuć się w ich sytuację, robisz to szybko i – jak przystało na perfekcjonistę – na wysokim poziomie.

A introwertyzm wcale nie oznacza, że nie potrafisz budować relacji. Robisz to po prostu na swój sposób i w zgodzie ze sobą.

PODCAST DLA INTROWERTYKA – SIŁA RELACJI

relacje wing person

Wydaje Ci się, że nie potrafisz wchodzić w interakcje z innymi? Męczą Cię tłumy a na samą myśl o wystąpieniu przed grupą osób trzęsą Ci się ręce? Mi również. Ale z tego samego powodu uwielbiam podcasty. Ich moc polega nie tylko na opowiadaniu historii. Dzięki kameralnej, intymnej atmosferze, pozwalają mi poczuć jeszcze większą więź z osobami, do których kieruję swoje treści. I to działa w dwie strony!

To perfekcyjne medium dla introwertyka, ponieważ możesz:

  • nagrywać w domowym zaciszu,
  • zatrzymać/powtórzyć nagranie,
  • przygotować się wcześniej,
  • mówić do jednej osoby,
  • wyrazić swoją opinię, bez obaw, że ktoś krzywo na Ciebie spojrzy,
  • być sobą i nie zakładać żadnej maski,
  • pokazać ludzką stronę Twojego biznesu.

Wykorzystaj swoje atuty, podziel się swoją wiedzą! Nie lubisz przemawiać na forum? Mów do najlepszego przyjaciela. Takiego, który nie ocenia, a zawsze wysłucha.


biznesowe potyczki językowe

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę “Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB “Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu “Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *