![mity i przekonania](https://wingperson.pl/wp-content/uploads/2021/05/mity-i-przekonania-wing-person.png)
Nagranie pierwszego odcinka podcastu nie jest trudne, ale składa się z szeregu czynności, które mogą nas zniechęcać. W końcu trzeba pamiętać o wielu różnych rzeczach jednocześnie – scenariusz, intro, outro, wstęp, kwestie techniczne, montaż, publikacja, notatki i szeroko pojęta promocja. A do tego dochodzą jeszcze liczne obawy, mity i przekonania, które być może powstrzymują Cię przed nagraniem podcastu biznesowego i wypuszczeniem go w świat. Dziś spróbujemy rozwiać najczęstsze z nich.
MITY I PRZEKONANIA – MOJE CASE STUDY
Kiedy rozpoczęłam studia na dziennikarstwie, nie miałam pojęcia, że moja przyszłość będzie miała cokolwiek wspólnego z radiem. Zwłaszcza, że jako przyszła tłumaczka (przynajmniej we własnym wyobrażeniu :-)) wybrałam specjalizację creative writing.
Jednak już po pół roku stwierdziłam, że twórcze pisanie nie jest dla mnie, że bardziej ciągnie mnie do innych przedmiotów. I zrobiłam coś, czego do tej pory nie potrafię racjonalnie wytłumaczyć – zmieniłam profil na dziennikarstwo radiowo-telewizyjne.
To był impuls, albo zrządzenie losu, które okazało się najlepszą decyzją, jaką mogłam podjąć.
W radiu zakochałam się od pierwszych zajęć. Aczkolwiek jako bierny słuchacz. I kiedy mój ówczesny wykładowca, mentor – a obecnie recenzent książki „Podcast w biznesie” – Łukasz Śmigiel powiedział, że nie ma dobrych i złych głosów, są tylko dobre historie, nie uwierzyłam mu.
Wciąż bowiem targały mną obawy i wątpliwości:
- Czy pokonam strach i zapanuję nad trzęsącym się głosem?
- Skąd pewność, że będę miała o czym opowiadać?
- Czy ktokolwiek będzie tego słuchał (i nie wyśmieje mnie?)
A do tego przecież mam fatalny, cichy, delikatny i – co tu dużo mówić – nudny głos, który nijak nie nadaje się do prowadzenia audycji.
Ale mimo to, zauroczenie radiem było silniejsze i postanowiłam spróbować. A potem przepadłam. Przez 2,5 roku prowadziłam z mężem audycję Na miotle przez świat i wciąż jestem zakochana w audycjach, montażu dźwięku i… podcastach. I dlatego wiem, że warto pokonać swoje obawy, a z drugiej strony doskonale rozumiem, że je masz.
Porozmawiajmy o tych najczęstszych.
MITY I PRZEKONANIA NA TEMAT TWORZENIA PODCASTU
![mity i przekonania wing person](https://wingperson.pl/wp-content/uploads/2021/05/mity-i-przekonania-wing-person-1.png)
Podczas konsultacji podcastowych moi klienci często wyrażają obawę, że nie poradzą sobie z regularną produkcją odcinków. Mają rozmaite wątpliwości, które blokują ich przed działaniem i nie pozwalają wystartować z pierwszym podcastem.
Poniżej zebrałam najczęstsze z nich:
- Mój głos nie nadaje się do nagrywania. Nie jest radiowy – nie ma czegoś takiego, jak głos radiowy. Nie ma dobrych i złych głosów. Są tylko dobre i nieco słabsze historie. W tej książce opowiem Ci, jak sprawić, żeby Twój głos brzmiał bardziej profesjonalnie i zachęcał do słuchania.
- Jestem introwertykiem, wstydzę się mówić do ludzi – wyobraź sobie, że po drugiej stronie jest przyjaciel, przyjaciółka, partner, partnerka czy dziecko, i mów do niego. Mów do tej jednej osoby, która zawsze Cię wysłucha i będzie dla Ciebie życzliwa. Od razu zrobi Ci się lżej na duszy i na języku.
- Obawiam się wystąpień publicznych – możesz odczuwać tremę, ale pamiętaj, że nie występujesz na żywo. Zawsze możesz zatrzymać nagranie, coś wyciąć albo powiedzieć inaczej. Daj sobie czas na oswojenie się z mikrofonem, przygotuj kilka odcinków na zapas i dopiero potem zaplanuj premierę swojego podcastu.
- Boję się krytyki i negatywnych komentarzy – na każdym etapie budowania marki osobistej, zwłaszcza w sieci, musisz liczyć się z tym, że nie wszystkim musi podobać się to, co robisz. Opinia odbiorców jest jednak ważna, ponieważ pokazuje, czego faktycznie potrzebują, co im się podoba, a co wywołuje skrajne emocje. Oczywiście nie mówię tu o hejcie, którego w ogóle nie należy brać do serca, ale o konstruktywnej krytyce. Podejdź do niej racjonalnie, z dystansem. Oceń, czy zgadzasz się z daną opinią oraz jaki ma ona wpływ na Twój wizerunek.
Brzmi znajomo? A to dopiero początek!
- Nie będę miał czasu na regularne nagrania – jeżeli dobrze rozplanujesz swój harmonogram, przygotowanie miesięcznego materiału zajmie Ci jeden dzień. A jeżeli zamierzasz korzystać ze wsparcia – zaledwie kilka godzin. Nagranie czterech odcinków trwa tyle, ile dwa wypady na zakupy albo wieczór przy ulubionym serialu na Netfilixie. W jednym z rozdziałów porozmawiamy też o tym, jak maksymalnie skrócić i zoptymalizować Twoje działania.
- Nie wiem, o czym opowiadać – za każdą firmą, za każdym biznesem kryje się jakaś historia. Szereg wydarzeń czy decyzji, które sprawiły, że robisz to, co robisz. Twoja marka ma swoje cele, misje i wartości, ponieważ to Ty za nią stoisz. I właśnie o tym warto opowiadać. Pozwól, że zaproponuję Ci pewne ćwiczenie. Weź kartkę i długopis i wypisz 10 tematów, o których chciałbyś opowiedzieć. Do każdego z nich dopisz po 5 punktów czy myślników. Stwórz storyboard, czyli ogólny zarys Twojego podcastu, mapę myśli, a nawet arkusz w Excelu. Zapisz je na kartce i miej przed oczami. Wówczas przekonasz się, jak wiele masz innym do przekazania.
- Boję się wyśmiania – wypisz swoje największe obawy na kartce i przyznaj się sam przed sobą, że je masz. Być może boisz się opinii konkurencji lub krytyki bliskich. Nazwij swój strach. Zaakceptuj go. A potem zacznij działać pomimo niego. Motywuj się tym, co możesz zyskać. Nie skupiaj się na tym, co Cię hamuje, lecz na tym, jakie korzyści da Ci własny podcast. O tym porozmawiamy szerzej w pierwszym rozdziale.
MITY I PRZEKONANIA – PODSUMOWANIE
![edycja podcastów wing person](https://wingperson.pl/wp-content/uploads/2021/05/mity-i-przekonania-wing-person-2.png)
A może masz wątpliwości, czy w ogóle jest sens nagrywać? W końcu na rynku są setki najróżniejszych podcastów (biznesowych i nie tylko), czy warto zatem tworzyć kolejny?
- Czy znajdziesz swoje audytorium?
- Czy zainteresujesz słuchaczy na tyle, żeby zostali z Tobą na dłużej?
- I czy w ogóle będziesz miał o czym opowiadać?
Pozwól, że Ci pomogę: odpowiedź na każde z tych pytań brzmi: Tak. Zastanawiasz się, dlaczego ktoś miałby słuchać właśnie Ciebie? To łatwe:
Tak, to prawda, w sieci jest mnóstwo podcastów, ale nie ma ani jednego o Twojej marce. Nikt nie zna Twojego biznesu tak jak Ty i nie opowie o nim z Twojej perspektywy. To Ty stoisz za sukcesem swojej marki. Twój głos, Twoje cele, misja i wartości mają znaczenie. I jeśli tylko chcesz i czujesz taką potrzebę, powinieneś podzielić się nimi ze światem. A podcast biznesowy stwarza Ci taką możliwość.
Przekonałam Cię, że nie taki diabeł straszny, jak go malują? Jeżeli obiekcje mamy już za sobą, przejdźmy do konkretów i złapmy tego podcastowego byka za rogi. Zwłaszcza że już tylko kilka kroków dzieli Cię od rozpoczęcia pracy nad wymarzoną audycją.
![biznesowe potyczki językowe](https://wingperson.pl/wp-content/uploads/2021/05/AS-BIZNESOWE-POTYCZKI-JĘZYKOWE-1024x1024.png)
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy