Ile razy zdarzyło Ci się pomyśleć o kimś: on jest z innej planety? Ile razy nazwałeś tak w myślach szefa, klienta, kolegę z pracy? Założę się, że wiesz, o czym mówię! Komunikacja z osobą o innym stylu czasami przypomina rozmowę z kosmitą. Jak zatem poradzić sobie w relacji z kimś, z kim kompletnie Ci nie po drodze? Podpowiadam! Sprawdź, jak się z nim dogadać!
Aga, dlaczego Ty w kółko trąbisz o tym MaxieDISC?
To pytanie pada przynajmniej raz w tygodniu. Odpowiedź jest prosta:
Bo lubię sprawdzone narzędzia!
Wskazówki, które ułatwiają życie mi i moim klientom. Gotowe rozwiązania, które pozwolą Ci szybko usprawnić komunikację w firmie, zespole czy w relacji z klientami.
A MaxieDISC to pewniak, który pozwala mówić ich językiem. Daje też jasne, przejrzyste wytyczne, jak to robić, aby klienci Cię pokochali! Dziś opowiem Ci o nich w pigułce – same konkrety!
KONFLIKTY MIĘDZY STYLAMI – Z CZEGO WYNIKAJĄ
Które kolory mają największy problem, aby się porozumieć? Te, które znajdują się po przeciwległych krańcach skali!
Czerwony zje zielonego na śniadanie, a żółty stwierdzi, że niebieski z choinki się urwał! I nawzajem!
Dlaczego tak jest? Ponieważ jedne style komunikują się na podstawie faktów, inne emocji. Jedne działają szybko, drugie wolno.
- Co się więc stanie, gdy szybkie, emocjonalne I, spotka się z powolnym, analitycznym C?
- Co, gdy konkretne, szybkie D wejdzie w spór z empatycznym, wycofanym S?
Kraksa gwarantowana! Sprawdźmy zatem, jak jej uniknąć!
CZTERY STYLE MAXIEDISC
O narzędziu MaxieDISC opowiadałam w innych odcinkach podcastu. W skrócie:
Czerwony, żółty, zielony, niebieski… To nie początek zadania z plastyki, ale cztery style zachowań, które wyróżniamy w metodologii DISC. Te style to: dominujący, inspirujący, stabilny i sumienny.
Dzieli się je ze względu na tempo i typ komunikacji:
- wolno/szybko,
- fakty/emocje.
Jeżeli nauczysz się rozpoznać dany typ klienta, partnera biznesowego, z którym macie współpracować, łatwiej będzie Ci określić, czego oczekuje.
KLIENT TO NIE KOSMITA – SPRAWDŹ, JAK SIĘ Z NIM DOGADAĆ
Jak działają poszczególne style? Jak z nimi rozmawiać?
Styl sumienny
- stawia na jakość produktu
- potrzebuje dużo informacji i czasu, aby podjąć decyzję
Kiedy rozmawiasz z osobą o takim stylu, pamiętaj, że potrzebuje ona sporo danych, aby przejść do działania.
Dlatego:
- zapewnij jej dużo informacji,
- daj czas do namysłu,
- skup się na faktach, nie na emocjach,
- zaopatrz się w twarde dane (tabelki, analizy, statystyki, konkrety),
Styl dominujący
- potrzebuje tylko kluczowych informacji
- lubi bezpośredni kontakt, bez lania wody
- błyskawicznie podejmuje decyzję
Kiedy rozmawiasz z osobą o takim stylu, pamiętaj, że ceni konkret i nie lubi owijania w bawełnę:
- Bądź pewny siebie,
- podkreślaj, co można zyskać,
- unikaj szczegółów i rozwlekłej komunikacji.
Styl stabilny
- ceni gwarancję i bezpieczeństwo
- wybiera sprawdzone rozwiązania
- nie lubi podejmować decyzji w pośpiechu
Kiedy rozmawiasz z osobą o takim stylu, pamiętaj, że ceni bezpieczeństwo i sprawdzone rozwiązania:
- Nie naciskaj i nie wywołuj presji.
- Buduj przyjazną atmosferę.
- Daj czas i przestrzeń na zastanowienie.
Styl inspirujący
- ceni przyjazną atmosferę podczas zakupów
- błyskawicznie podejmuje decyzję
- wybiera rozwiązania, które pomogą mu wyróżnić się z tłumu
Kiedy rozmawiasz z osobą o takim stylu, pamiętaj, że ceni relacje, otwartość i dobrą atmosferę:
- Unikaj drobiazgów i nudnych informacji,
- podkreślaj wyjątkowość zadania czy oferty,
- zadbaj o pozytywne nastawienie.
0 komentarzy