współpraca z podcasterem wing person

Uwielbiasz podcasty i pracę z mikrofonem? Znasz się na montażu audio lub planujesz się go nauczyć? A może jesteś wirtualną asystentką i myślisz o wsparciu klientów w przygotowywaniu materiałów do publikacji w eterze? Ten odcinek przygotowałam specjalnie dla Ciebie! Dowiesz się z niego, jak wygląda współpraca z podcasterem, jakie dodatkowe usługi możesz oferować, o czym warto pamiętać i jak rozplanować swoje zadania, żeby regularnie cieszyć realizacją kolejnych odcinków!

Podcasty podbijają świat. I jak pokazuje najnowszy raport Edison Research – mają się świetnie. To wspaniała wiadomość dla każdego, kto oferuje usługi związane z obróbką audio lub planuje zająć się tym w najbliższej przyszłości. Sama codziennie przekonuję się w mojej pracy, jak wielka moc tkwi w podcastach. A jako że nie tylko montuję, ale i sama nagrywam kolejne odcinki – moja radość jest podwójna.

Natomiast dzisiaj chciałabym pokazać Ci, że współpraca z podcasterem to nie tylko frajda z obcowania z dźwiękiem i niesamowitymi opowieściami, ale także skrupulatna praca, która wymaga szeregu cech i kompetencji. I mimo że każdy odcinek – zarówno ten montowany, jak i nagrywany – to dla mnie nowa przygoda, nie ukrywam, że nie jest to bułka z masłem. A co za tym idzie – nie każdy odnajdzie się w takiej pracy.

WSPÓŁPRACA Z PODCASTEREM – ODRÓB SWOJĄ LEKCJĘ

współpraca z podcasterem wing person

Nigdy nie zapomnę mojego pierwszego spotkania z montażem dźwięku. Był to wywiad ze śpiewakiem Opery Wrocławskiej, który połowę swojego życia zawodowego spędził za granicą, podróżując wraz z rodziną i szkoląc swój warsztat we Francji. Cały materiał składał się z fragmentów naszej rozmowy, przeplatanych wstawkami dźwiękowymi z bogatego portfolio mojego gościa.

I mimo że materiał był rewelacyjny i aż się prosił o publikację (i profesjonalną obróbkę), jak możesz się domyślić, nie obyło się bez licznych wpadek.

Bez zbędnych szczegółów, pozwól, że wymienię Ci moje największe fakapy:

  • na nagrywaną rozmowę umówiłam się w kawiarni, w środku dnia,
  • do dyspozycji miałam tylko uczelniany dyktafon ZOOM, bez dodatkowego oprzyrządowania
  • mój backgroud check był bardzo pobieżny i obejmował informacje ze strony Opery,
  • byłam nieludzko spięta i nasza rozmowa bardziej przypominała nagranie z sali przesłuchań,
  • nie zadbałam o to, żeby odpowiednio wcześniej otrzymać fragmenty utworów do montażu,
  • ani o to, żeby na czas przesłać materiał do autoryzacji,
  • przeceniłam swoje ówczesne kompetencje w zakresie edycji i montażu.

A to oczywiście nie wszystko.

Dlatego też, kiedy po latach zdecydowałam się odświeżyć moją znajomość z Audacity i włączyć montaż do moich usług, skrupulatnie odrobiłam swoje lekcje. I wyciągnęłam wnioski, które dziś z sukcesem stosuję w swoim biznesie.

WSPÓŁPRACA Z PODCASTEREM – CO WARTO WIEDZIEĆ NA START

podcasting co warto wiedzieć wing person

Zacznijmy od tego, że w przeciwieństwie do chociażby transkrypcji, montaż audio nie jest to umiejętność, którą opanujesz w 15 minut. Potrzeba nieco więcej niż tylko motywacja i dobre chęci, aczkolwiek oczywiście warto je mieć 😉

Zanim więc zaczniesz ochoczo oferować swoje usługi, oceń, co już potrafisz, a czego musisz się nauczyć.

Załóżmy jednak, że kwestie techniczne mamy za sobą. Jeżeli słuchałeś poprzednich odcinków mojego podcastu, wiesz już czego potrzebujesz (Ty albo Twój klient), żeby przygotować pierwszy podcast oraz o czym trzeba pamiętać podczas montażu podcastu.

Jeżeli zaś chodzi o samą współpracę z podcasterem, zanim określisz wysokość i formę wynagrodzenia oraz podpiszesz umowę, ustal te szczegóły:

  • Jak często wychodzi podcast?
  • Jak długie będą odcinki?
  • Czy będą w formie wywiadów, czy solo?
  • Jak i gdzie będą nagrywane?
  • W jakim języku jest podcast?
  • Ile czasu będzie na montaż?
  • Gdzie będą publikowane odcinki?
  • Kto dba o oprawę graficzną, opisy i publikację?
  • Jakie dodatkowe materiały będą potrzebne?
  • Czy masz wszystkie niezbędne materiały do montażu poszczególnych odcinków (albo czy musisz je sam wykonać)?

Dopiero, kiedy uzyskasz wszelkie informacje możesz realnie ocenić czas i wysiłek, który będziesz musiał włożyć w przygotowanie cyklicznych odcinków podcastu.

Bo współpraca z podcasterem to niesamowita przygoda, o ile odpowiednio ją zaplanujesz i uporządkujesz poszczególne czynności.

WSPÓŁPRACA Z PODCASTEREM – JAK ZAPLANOWAĆ SWOJE ZADANIA?

kariera zawodowa wing person

W przypadku każdej pracy nad cyklicznym podcastem na samym początku warto przygotować dwie rzeczy – harmonogram oraz procedurę. A jeżeli zajmujesz się także szeroko pojętą postprodukcją to również plan promocji w mediach społecznościowych.

Bez tych trzech elementów Twoja współpraca z podcasterem szybko zmieni się w piekło, a w Twoich codziennych zadaniach zapanuje chaos.

Szczegółowo omawiam te materiały w mojej książce „Podcast w biznesie”, której przedsprzedaż ruszy na początku 2021 roku. Są one istotne zarówno z punktu widzenia samego podcastera, jak i osoby bądź osób, które będą wraz z nim pracować nad całokształtem i kompleksową obsługą audycji.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • sprzęt, na jakim nagrywa podcasterem,
  • program, w którym będzie nagrywać on i gość,
  • format, w jakim otrzymasz materiał,
  • jakość dźwięku,
  • złote wskazówki dla podcastera, o których opowiadałam w poprzednich odcinkach podcastu.

WSPÓŁPRACA Z PODCASTEREM – GDZIE SZUKAĆ ZLECEŃ

gdzie szukać zleceń

Jesteś gotów, żeby nawiązać swoją pierwszą współpracę? Wspaniale! Możesz więc zacząć szukać swoich przyszłych klientów.

Pytanie brzmi, czy wiesz, gdzie ich znaleźć? A czy oni wiedzą, gdzie znaleźć Ciebie?

Masz kilka możliwości. Oto najszybsze z nich:

  1. Grupy dla podcasterów na Facebooku.
  2. Ogłoszenia w grupach dla freelancerów.
  3. Indywidualne zapytania ofertowe do podcasterów.

Pamiętaj o tym, żeby zawczasu przygotować:

  • cennik i zakres usług,
  • rekomendacje i portfolio (ze zgodą na udostępnienie materiałów),
  • własne realizacje (zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz lub nie masz zgody na przekazywanie informacji o współpracy z innymi klientami).

A jak już masz wszystko gotowe, to do dzieła! Życzę Ci mnóstwa świetnych realizacji i doskonałej zabawy w trakcie. A jeśli masz jakiekolwiek pytania – pisz! Wiesz, gdzie mnie znaleźć 🙂


podcast agnieszka papaj-żołyńska

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, koniecznie zapisz się na listę zainteresowanych moją książką „Podcast w biznesie”!

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo Wirtualnej Asystentki – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM