Widziałam to dziesiątki razy – zapał, wytężona praca, długie godziny spędzone na wymyślaniu tematów i dobieraniu idealnego dźwięku do intro. Grafiki, kolory, chwytliwy tytuł – jak w każdym nowym projekcie, z początku mkniesz jak burza. A potem wypuszczasz jeden odcinek, drugi, piąty, dziesiąty… i nic się nie dzieje. Słucha Cię mama, teściowa i sąsiadka spod piątki (ta, która śledzi Cię w sieci i wie o Tobie więcej, niż Ty sam). Zastanawiasz się, co poszło nie tak? A moje pytanie brzmi, czy zadbałeś o plan promocji? Dzisiaj opowiem Ci o tym, jak wygląda cykl publikacji odcinka, gdzie warto się pokazywać i jak przekonać wujka Google, że warto odwiedzać Cię częściej 🙂 Promocja podcastu to żmudny proces, poznaj sprawdzone sposoby, które pomogą Ci go ułatwić.

Zanim porozmawiamy o promocji podcastu, przypomnę Ci, że już pojutrze spotykamy się na Międzynarodowym Dniu Podcastu PyrCaster 2021! Czy masz już swój bilet? Jeżeli nie, to gorąco polecam Ci udział w tegorocznej edycji.

Czego możesz się spodziewać?

  • Świetnej atmosfery (nawet mimo „onlajnowego” formatu),
  • kuponów rabatowych,
  • niespodzianek…
  • i aż 47 wartościowych, merytorycznych prelekcji.

Od 2 tygodni przeglądam tematy wystąpień i przebieram nogami z ekscytacji. Liczę na mnóstwo inspirujących treści, które dadzą mi kopa do tworzenia kolejnych materiałów i ulepszania mojego podcastu. Chcesz zobaczyć, jak było w zeszłym roku? Nagrałam o tym cały odcinek.

A jak już jesteśmy przy inspiracji, tydzień temu mówiłam i pisałam o tym, czego nie warto robić, kiedy budujesz swoją markę w podcaście i social mediach. Polecam Ci go serdecznie, zwłaszcza że tworzenie spójnego wizerunku i promocja podcastu w sieci mają ze sobą wiele wspólnego.

PROMOCJA PODCASTU – CZY ROBISZ TO DOBRZE?

promocja podcastu

Moje pierwsze pytanie brzmi:

Czy w ogóle to robisz? Czy masz przygotowany plan promocji publikacji w sieci, zapowiadasz każdy odcinek wcześniej i dajesz znać, gdy już się pojawi? I nie, udostępnienie go na Facebooku nie wystarczy. Promocja podcastu to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Oraz strategii.

I wbrew pozorom moje pytanie nie jest bezzasadne.

Oto przykład:

Otóż kilka tygodni temu miałam konsultację podcastową z jedną z klientek. Na pytanie, jak promuje podcast, odparła, że udostępnia go na Facebooku. Jednorazowo. I, jak pewnie możesz się domyślić, zasięgi nie były oszałamiające.

Drugi przykład:

W przyszłym tygodniu rusza przedsprzedaż książki Krystiana Zycha dla średniozaawansowanych podcasterów „Podcast: Level Up” (sama ostrzę sobie na nią zęby:)). W jednym z maili promocyjnych Ańa Komorowska z Wydawnictwa Nieśpieszne zadała pytanie:

Czy w opisie do Twojego podcastu podajesz adres strony, e-mail lub inne miejsce, w którym można Cię znaleźć?

Pytam o to, ponieważ w ostatnich dniach zajmowałam się wyszukiwaniem podcastów o wychowaniu, edukacji, przyszłości i przestrzeni (te tematy są nam szczególnie bliskie w wydawnictwie). Znalazłam ponad 100 interesujących podcastów i postanowiłam napisać do ich twórców…

I okazało się, że 90% z nich nie miało w opisie odcinka:

  • adresu mailowego,
  • strony WWW,
  • linków do mediów społecznościowych.

A teraz zadanie dla Ciebie:

Sprawdź swoją stopkę i koniecznie daj mi znać, czy masz w niej chociaż jedną z tych informacji 😉

PROMOCJA PODCASTU – GDZIE WARTO O SOBIE MÓWIĆ

jak promować podcast wing person

Wiesz już, że warto reklamować swój podcast. Pytanie brzmi, jak to robić? Odpowiedź mogłabym zawrzeć w jednym zdaniu:

Mówić, mówić i jeszcze raz mówić.

A gdzie? Wszędzie!

  • Publikuj informację w social mediach – najlepiej w kilku kanałach i przez dłuższy czas. Przygotuj sobie harmonogram treści i wydłuż żywotność swojego odcinka w sieci!
  • Repostuj starsze odcinki – nie wszyscy zdążyli je zobaczyć, a idę o zakład, że sporo osób w ogóle o nich nie słyszała.
  • Bierz udział w konferencjach podcastowych i związanych z Twoją branżą.
  • Zapraszaj klientów, aby dzielili się case studies, w jaki sposób Twoje produkty i usługi im pomogły.
  • Proś o rekomendacje, subskrypcjei polecenia w aplikacjach.
  • Pisz o nim w newsletterze i opowiadaj na Stories.
  • Reklamuj w nietypowych mediach (jak Pinterest).
  • Zadbaj o SEO, dzięki któremu będziesz wyświetlać się wyżej w wyszukiwarce Google.
  • Zamieszczaj wszędzie stopkę z linkiem do podcastu, a w podcaście linki do innych mediów 🙂
  • Proponuj innym przedsiębiorcom/podcasterom/partnerom biznesowym wymianę barterową, czyli polecenie za polecenie.

Oczywiście, nie wyczerpałam tematu, to tylko wybrane, skuteczne sposoby, które pomogą Ci dotrzeć z podcastem do szerszego grona odbiorców. Możliwości jest wiele, ale najważniejsze to ułożyć dobrą strategię, na przykład w postaci harmonogramu publikacji, który zamieściłam w mojej książce Podcast w biznesie”.

Jestem szalenie ciekawa, jakie jeszcze sposoby dodałbyś do tej listy! A o których wcześniej nie pomyślałeś? Daj mi znać!


Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *