materiały do podcastu wing person

Transkrypcja czy artykuł? Czy warto nagrywać z promptera, czy lepiej postawić na naturalność? Po co mi scenariusz? Czy jest sens nagrywać wideo? – To tylko niektóre pytania, jakie słyszę od moich klientów. Zastanawiasz się, w jakie materiały do podcastu warto zainwestować? Chcesz wiedzieć, co wybiera większość przedsiębiorców i jak dopasować treści do siebie i swojego biznesu? Przekonaj się.

Kiedy tworzę kolejne odcinki Biznesowych Potyczek Językowych, zazwyczaj zaczynam od artykułu. Wiele osób neguje to podejście i stawia na naturalizm, flow, swobodną wypowiedź. Jednakże ta forma nagrań nie pasuje do mnie, ponieważ:

  • nie lubię nagrywać bez planu,
  • odcinki ad hoc są bardziej czasochłonne w montażu,
  • szkoda mi czasu na transkrypcję,
  • mam gotowe materiały do podcastu i jego promocji.

Oczywiście, Twoje podejście może być inne, w zależności od celu, Twoich potrzeb i potrzeb Twoich słuchaczy.

Natomiast bez względu na to, jak podejdziesz do tworzenia podcastu, jedno jest pewne – warto przygotować do niego wariant tekstowy. Może to być transkrypcja, artykuł, rozbudowane notatki, cykl postów – ale tak czy inaczej, zaopatrz swoje audio w tekst.

Przede wszystkim, aby zadbać o SEO i lepiej wypozycjonować odcinek, ale również po to, by móc wykorzystać zawartą w nim wiedzę do tworzenia kolejnych materiałów, produktów czy usług.

 

MATERIAŁY DO PODCASTU – CO MOŻNA PRZYGOTOWAĆ

materiały do podcastu wing person

Czy wiesz, ile wartościowych materiałów możesz przygotować ze swojego nagrania? Podpowiem Ci, całe mnóstwo!

Bo podcast to nie tylko opowieść zamknięta w słowach. To również doskonałe źródło dla kolejnych inspirujących treści.

Co możesz zrobić z jednego odcinka?

  • Transkrypcję, ułatwiającą odbiorcom śledzenie nagrania;
  • Artykuł na Twoją stronę WWW;
  • Newsletter ze wskazówkami dla odbiorców;
  • Cytaty na Twitter czy Instagram;
  • Trailer do publikacji w Social Mediach;
  • Serię postów do wszystkich Twoich kanałów (Fanpage, Instagram, Linkedin, Grupa na FB);
  • E-book lub lead magnet dla Twojej społeczności;
  • Infografiki i inne materiały ze wskazówkami;
  • Wideocast, czyli podcast wraz z wizją – odbiorca może wybrać, jaką formę kontaktu z Tobą preferuje.

I wiele, wiele więcej🔥. A jeśli do tego znasz inne języki, Twoja kreatywność nie ma granic!🇬🇧

 

MATERIAŁY DO PODCASTU – W CO WARTO ZAINWESTOWAĆ

promocja podcastu wing person

Materiałów możemy stworzyć mnóstwo, ale pytanie brzmi, które z nich są Ci potrzebne i najbardziej przydadzą się Twojej społeczności?

To, co na pewno Ci polecam to dopasowanie materiałów oraz formy do Ciebie i odbiorców. Jakie masz opcje?

Oto trzy najpopularniejsze:

1) Gotowiec – część osób najpierw przygotowuje rozbudowany scenariusz czy artykuł i na jego podstawie nagrywa odcinek podcastu.

PLUSY: gotowy materiał do publikacji, usystematyzowane myśli, łatwiejszy montaż

MINUSY: ryzyko sztuczności, mniejsza naturalność, więcej pracy nad warsztatem, aby nie czytać

2) Bullet points – część podcasterów przygotowuje sobie krótki szkic czy też mapę myśli, schemat tego, o czym będą mówić.

PLUSY: Większa swoboda i naturalność, nie gubisz wątku, opowiadasz tylko o najważniejszych aspektach bez wątków pobocznych, szkielet możesz potem rozbudować do artykułu.

MINUSY: więcej czasu przy postprodukcji – tworzeniu tekstów, postów, notatek do odcinka.

Flow – spora grupa osób stawia na pełną swobodę i naturalizm, i po prostu odpala nagrywanie spontanicznie, dzieląc się w luźny sposób swoimi przemyśleniami na dany temat.

PLUSY: brak ograniczeń, idealne dla podcastów o walorach artystycznych, osób kreatywnych, które nie lubią sztywnych ramek.

MINUSY: najłatwiejszy w nagraniu, ale najtrudniejszy w obróbce, odbiorca może się gubić w naszym słowotoku, ryzyko odbiegania od głównego tematu, dużo czasu w postprodukcji – transkrypcja, artykuł, dodatkowe materiały.

Która opcja najbardziej do Ciebie przemawia? Rozważ, która jest najbardziej opłacalna pod względem czasu, finansów oraz budowania relacji z odbiorcą i wybierz wariant, który najlepiej się sprawdzi w Twoim biznesie.

 

MATERIAŁY DO PODCASTU – SKORZYSTAJ ZE WSPARCIA

wsparcie podcastera wing person

Tworzenie audycji o własnej marce to proces, na który składa się szereg powtarzalnych (cyklicznych) czynności:

  • tworzenie skryptów,
  • research,
  • kontakt z gośćmi,
  • nagranie,
  • edycja audio,
  • transkrypcja,
  • grafiki,
  • treści do social mediów,
  • newsletter,
  • wpisy blogowe.

I wiesz co? Każdą z nich możesz oddelegować!

Oczywiście transkrypcje swoich nagrań można wykonać samemu. Ale odpowiedz sobie szczerze na pytanie: czy masz na to czas?

Bo może się okazać, że przy cyklicznych nagraniach (i innych zadaniach, które wykonujesz) zwyczajnie Ci tego czasu brakuje. Zwłaszcza że transkrypcja półgodzinnego nagrania to około półtorej godziny pracy. Dolicz do tego czas na redakcję, korektę, optymalizację pod SEO czy dobór zdjęć. I nagle okazuje się, że przez pół dnia nie robisz nic innego (zwłaszcza, jeśli nie masz wprawy).

Pamiętaj, że samo przepisanie tekstu to nie wszystko, ponieważ po skończonej transkrypcji musisz zająć się jeszcze obróbką tekstu. Jego optymalizacją i redakcją. To dodatkowy czas, który musisz poświecić.

Dlatego warto się zastanowić, czy nie zlecić tego zadania komuś innemu, na przykład Wirtualnej Asystentce, a samemu przeznaczyć ten czas na pracę koncepcyjną i budowanie Twojego biznesu.

This image has an empty alt attribute; its file name is Kopia-Ogólny-–-Podróżniczy-Blog-Tytul-iPhone-Uklad-1024x1024.png

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

 

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

 

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

 Zapraszam Cię też na mój FANPAGE

 

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM