kompetencje językowe wing person

Kiedy ubiegasz się o pracę z językiem na etacie, musisz się liczyć z tym, że na którymś etapie czeka Cię test kompetencji językowych. Albo rozmowa z mniej lub bardziej biegłym rekruterem. Natomiast w relacjach B2B nikt raczej nie ciągnie partnera biznesowego za język. Ani nie pyta o certyfikat międzynarodowy czy dyplom z wyższej uczelni. Jak zatem przekonać potencjalnego klienta do swoich umiejętności? Co zrobić, żeby Ci zaufał? W jaki sposób zaprezentować swoje usługi i kompetencje językowe, żeby chciał pracować właśnie z Tobą?

Podczas każdej mojej rozmowy o pracę musiałam udowodnić potencjalnemu pracodawcy, że umiem w język obcy. Czasami była to rozmowa telefoniczna, czasami opowieść o ostatnich wakacjach albo zadaniu, które sprawiło mi wyjątkową trudność. Innym razem test pisemny albo moderowana rozmowa z klientem. Wszystko po to, żeby pokazać moje kompetencje językowe i udowodnić, że znam rosyjski czy angielski na wystarczającym poziomie.

Sama również wielokrotnie przeprowadzałam takie rozmowy i testy z nowymi członkami mojego zespołu w firmie, w której pracowałam. Nic więc dziwnego, że takie sprawdziany kompetencji to dla mnie chleb powszedni.

Jak wielkie było zatem moje zdziwienie, kiedy zaczęłam oferować swoje usługi językowe w sieci i nikt mnie nie pytał, czy ja ten język faktyczne znam!

KOMPETENCJE JĘZYKOWE FREELANCERA – DLACZEGO NIKT CIĘ O NIE NIE PYTA

kompetencje językowe praca w języku obcym

Na początku roku, czyli raptem kilka miesięcy po tym jak porzuciłam etat dla własnej działalności, zgłosiła się do mnie klientka, która szukała wsparcia w prowadzeniu fanpage’a w języku angielskim. Sama świetnie zna język, ale brakowało jej czasu na regularne publikacje. Miała wielkie obawy przed zatrudnieniem wirtualnego wsparcia, ponieważ jej poprzedni copywriterzy pisali niedbale, robili błędy językowe, tworzyli suche, sztampowe treści, niespójne z wizją i strategią jej biznesu.

A jednak postanowiła skorzystać z moich usług, ponieważ słyszała z polecenia, że moje copy po angielsku jest świetne. O tym, czy faktycznie tak jest, przekonała się już po rozpoczęciu współpracy.

I została ze mną do dzisiaj.

Jednak to, co mnie najbardziej zadziwiło, to stopień zaufania, jakim mnie obdarzyła, nie wiedząc, na co tak naprawdę mnie stać. I myślę, że tym przede wszystkim różnią się relacje biznesowe pomiędzy przedsiębiorcami czy właścicielami biznesów od pracy na etacie.

Oczywiście nie oznacza to, że nikt nie będzie Cię sprawdzał, wręcz przeciwnie. Wygląda to jednak nieco inaczej niż podczas rozmowy rekrutacyjnej.

KOMPETENCJE JĘZYKOWE – JAK PRZEKONAĆ KLIENTA DO WSPÓŁPRACY

kompetencje językowe wing person

Zanim nawiązałam moją pierwszą współpracę, wysyłałam oferty na najróżniejsze ogłoszenia w sieci. W jednym z nich do wykonania było zadanie testowe – przygotowanie dwóch postów z grafikami w języku angielskim. W rekrutacji wzięło udział wielu freelancerów, a jednak klientka postanowiła nawiązać współpracę właśnie ze mną.

Dlaczego?

Ponieważ, jak sama wyjaśniła, tylko moje teksty były stworzone jej językiem i w jej stylu. Że widać było w nich przygotowanie, zapoznanie się z jej branżą. Również grafiki były dopasowane do jej marki, łącznie z logo, które podobno tylko ja zamieściłam na zdjęciach! I oczywiście teksty były napisane z dbałością o poprawność językową, którą dodatkowo sprawdziłam w dwóch aplikacjach.

I właśnie takie podejście pomoże Ci zjednać sobie klienta.

Co jeszcze możesz zrobić?

  • Zbieraj linki do artykułów i postów w języku obcym;
  • Kolekcjonuj rekomendacje od zagranicznych klientów;
  • Zaproponuj próbne zadanie w języku obcym;
  • Zaproponuj pakiet lub usługę próbną;
  • Przygotuj własną ofertę w języku obcym;
  • Stwórz portfolio, w którym pokażesz własne treści i grafiki, które masz na stronie i w swoich mediach społecznościowych – to również Twoja wizytówka.

Pokaż, że znasz branżę klienta i zapoznałeś się z jego stroną i social mediami w języku obcym. To najlepszy dowód na to, że Ci zależy i nie traktujesz zlecenia pobieżnie. I oczywiście pamiętaj, że Twoje produkty i usługi mówią same za siebie, więc zadbaj, żeby były warte uwagi Twojego klienta.


podcast agnieszka papaj-żołyńska

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo Wirtualnej Asystentki – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM