feedback od odbiorców wing person

Kiedy prowadzisz podcast biznesowy, zapewne poruszasz w nim wiele kwestii związanych z Twoją marką, usługami, branżą, wydarzeniami, w których bierzesz udział. Planujesz też nowe materiały, kursy, e-booki. Skąd wiesz, czy będą dobre dla Twoich odbiorców? I czy forma, w jakiej o nich opowiadasz, trafia do nich i sprawia, że chcą wejść z Tobą w relację i sięgnąć po to, co im oferujesz? Zapytaj ich o to! W tym odcinku opowiem Ci o tym, dlaczego warto rozmawiać ze swoją społecznością, o co pytać i jak zbierać feedback od odbiorców.

Masz własny podcast? To świetnie! A w jaki sposób wykorzystujesz jego potencjał? Skąd wiesz, o czym mówić i czego potrzebują Twoi odbiorcy? I kto w ogóle sięga po Twoje treści?

Żeby stwierdzić, jakie tematy poruszać w kolejnych odcinkach, warto wiedzieć, kto będzie ich słuchał.

Pomoże Ci to dopasować opowieść zarówno do odbiorcy, jak i do tematu, który chcesz poruszyć. A także określić, kogo i o co powinieneś zapytać. Bo feedback od odbiorców to szalenie cenne narzędzie w Twoim biznesie.

FEEDBACK OD ODBIORCÓW – DO CZEGO JEST CI POTRZEBNY

marka, która słucha wing person

Kiedy dwa lata temu zakładałam moją stronę i social media Wing Person, celowo pominęłam zakładkę „Rekomendacje”. Wydawało mi się bowiem, że moje treści, jakość pracy i wartość, którymi dzielę się z innym, powinny bronić się same. I chociaż co do zasady nadal w to wierzę, nie ukrywam, że moje podejście było błędne.

Dlaczego?

Ponieważ w sieci są dziesiątki, setki, a w czasach pandemii pewnie i tysiące małych firm, które – tak jak ja dwa lata temu – dopiero startują ze swoim biznesem. I jeżeli nie masz żadnych informacji, recenzji czy nawet kilku słów od osób, z którymi współpracujesz, bardzo prawdopodobne, że klient uda się do osoby, która takie opinie posiada. Zwłaszcza że nie znamy się nawet z widzenia.

Dlaczego jeszcze warto zbierać feedback? Ponieważ dzięki informacjom od naszych klientów, słuchaczy, odbiorców naszych treści wiemy:

  • jakie są ich potrzeby,
  • czego im brakuje,
  • jakie treści i materiały są dla nich ciekawe,
  • czego nie lubią i nie potrzebują,
  • jak, gdzie i kiedy korzystają z Twoich produktów czy usług,
  • i ile są w stanie za nie zapłacić.

Co więcej, zbieranie informacji zwrotnej pozwala Ci przetestować Twoje pomysły biznesowe, sprawdzić, w jakie działania warto zainwestować, a na które nie ma żadnej reakcji (lub jest znikoma).

I najważniejsze, pokazujesz w ten sposób swoim odbiorcom, że zależy Ci na ich opinii, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne i to, co tworzysz, jest dopasowane do ich potrzeb.

A podcast i media, w którym go promujesz, są świetnym źródłem informacji o(d) Twojej społeczności.

FEEDBACK OD ODBIORCÓW – JAK GO ZBIERAĆ

jak prosić o feedback wing person

Dzięki podcastowi przestajesz być jedną z tysięcy bezosobowych firm, różniących się jedynie nazwą, NIP-em i logotypem. Możesz pokazać coś więcej – zdradzić co nieco z backstage’u i opowiedzieć o tych wszystkich wydarzeniach, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym się znajdujesz. I to dosłownie opowiedzieć, prosto do ucha Twojego odbiorcy.

Tak się buduje więź, która sprawia, że zyskasz nie tylko słuchaczy, czy nawet klientów, ale zaangażowaną społeczność, a to są najlepsi ambasadorzy Twojej marki, bo będą mówić o niej na zewnątrz i polecać Cię innym.

Warto zatem słuchać tego cennego źródła i regularnie sprawdzać, czy to, co robisz, spełnia jego potrzeby.

Jak to robić? Jak prosić o feedback od odbiorców?

Przede wszystkim zapytać!

  • Zrób ankietę w Google Docs i udostępnij ją w social mediach,
  • przeprowadź krótką ankietę w Stories, na fanpage’u czy w grupie,
  • wysyłaj regularnie newsletter,
  • odpowiadaj na komentarze pod postami,
  • wchodź w relację z osobami, które polubiły Twoje treści,
  • zadawaj pytania w samym podcaście,
  • regularnie sprawdzaj statystyki odcinków,
  • zaglądaj do social mediów Twoich słuchaczy i wchodź z nimi w dialog,
  • dołącz do grup dla podcasterów i/lub branżowych i tam szukaj inspiracji na nowe tematy,
  • zachęcaj do zadawania pytań i kontaktu mailowego,
  • proś o recenzje/komentarze osoby, które wysłuchały odcinek,
  • proś o recenzje, rekomendacje, oceny w aplikacjach,
  • udzielaj się w social mediach osób, które działają w Twojej branży,
  • jeżeli ktoś może wspomóc Twój podcast/biznes/słuchaczy – nie bój się zaprosić go do odcinka lub zaproponować promocję w barterze 🙂

Zbieranie feedbacku to czasochłonne zajęcie, ale w efekcie wygrywają obie strony – Ty zdobywasz wiedzę o swoim kliencie, a odbiorcy Twoich usług zyskują materiały, dopasowane do ich potrzeb. To co, warto? 🙂


biznesowe potyczki językowe

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę “Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB “Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu “Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *