Jesteś człowiekiem-checklistą i lubisz mieć wszystko skrupulatnie zaplanowane? Każdy projekt rozpoczynasz od rozpisania strategii i nie wyobrażasz sobie działania na żywioł? Doskonale Cię rozumiem! Jeżeli jesteś choć trochę podobny do mnie, to jestem pewna, że nie cierpisz chaosu. Przeraża Cię i sprawia, że nie decydujesz się na zmianę zawodową, nawet jeśli obecna sytuacja bardzo Ci doskwiera. A co, jeśli powiem Ci, że nad biznesowym chaosem można zapanować? Albo, chociaż znaleźć swój sposób na to, aby w nim funkcjonować. Przeraża Cię brak kontroli w biznesie? To świetnie, bo dziś pokażę Ci, jak go oswoić!
Zanim założyłam własną firmę byłam największym control freakiem na świecie. A przynajmniej w Trójmieście.
Ogarnięte musiało być wszystko:
- dom,
- przedszkole,
- mąż,
- urlopy,
- finanse
- i oczywiście praca.
Chaos panował tylko w szafie, ale to akurat zrozumiałe, bo gdzieś muszę upychać te wszystkie trupy 😉
Własny biznes kusił mnie bardzo i wiedziałam, że tak poukładana osoba jak ja, poradzi sobie z formalnymi aspektami i zarządzaniem własnym harmonogramem.
Nie bałam się wielu klientów, pracy po godzinach, czy długiej listy zadań.
Natomiast tym, co przerażało mnie najbardziej i wydłużało decyzję o przejściu na swoje, był chaos i brak kontroli.
BRAK KONTROLI W BIZNESIE – CZYM SIĘ OBJAWIA
- Brak płynności finansowej,
- brak zleceń,
- projekty-niewypały,
- słomiany zapał,
- czynniki zewnętrzne – COVID, wojna, rezygnacja klientów, choroba.
To tylko wybrane elementy, które czyhają na nas we własnym biznesie, wywołując frustrację, lęk i potęgując poczucie braku kontroli.
JAK SOBIE Z NIMI PORADZIĆ?
W zależności od tego, jakim typem osobowości jesteś, jakie są Twoje kompetencje i styl działania, różne sposoby mogą zdać u Ciebie egzamin.
Natomiast z mojej perspektywy warto przetestować następujące działania:
- Zrób research i zdobądź wszelkie informacje na dany temat.
- Przepracuj w głowie wszelkie scenariusze – zwłaszcza te negatywne.
- Poznaj swój styl komunikacji i kluczowe kompetencje – im lepiej poznasz siebie, tym łatwiej będzie Ci określić, jak odnaleźć się w chaosie (a nuż to Twoje środowisko?).
- Podglądaj osoby o podobnym stylu i osobowości – jak działają? Jak budują komunikację w sieci?
- Zadbaj o poduszkę finansową.
- Nie rzucają się od razu na głęboką wodę.
- Szukaj wsparcia wśród bliskich – omów z nimi, jak będzie wyglądać Twoja praca w pierwszych miesiącach.
- Zaufaj swojej intuicji – ona naprawdę jest dobrym drogowskazem.
- Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić zdanie.
Które z tych sposobów są zgodne z Tobą? A które już stosujesz? Daj znać!
0 komentarzy