Kiedy prowadzisz podcast biznesowy, zapewne poruszasz w nim wiele kwestii związanych z Twoją marką, usługami, branżą, wydarzeniami, w których bierzesz udział. Planujesz też nowe materiały, kursy, e-booki. Skąd wiesz, czy będą dobre dla Twoich odbiorców? I czy forma, w jakiej o nich opowiadasz, trafia do nich i sprawia, że chcą wejść z Tobą w relację i sięgnąć po to, co im oferujesz? Zapytaj ich o to! W tym odcinku opowiem Ci o tym, dlaczego warto rozmawiać ze swoją społecznością, o co pytać i jak zbierać feedback od odbiorców.
Masz własny podcast? To świetnie! A w jaki sposób wykorzystujesz jego potencjał? Skąd wiesz, o czym mówić i czego potrzebują Twoi odbiorcy? I kto w ogóle sięga po Twoje treści?
Żeby stwierdzić, jakie tematy poruszać w kolejnych odcinkach, warto wiedzieć, kto będzie ich słuchał.
Pomoże Ci to dopasować opowieść zarówno do odbiorcy, jak i do tematu, który chcesz poruszyć. A także określić, kogo i o co powinieneś zapytać. Bo feedback od odbiorców to szalenie cenne narzędzie w Twoim biznesie.
FEEDBACK OD ODBIORCÓW – DO CZEGO JEST CI POTRZEBNY
Kiedy dwa lata temu zakładałam moją stronę i social media Wing Person, celowo pominęłam zakładkę „Rekomendacje”. Wydawało mi się bowiem, że moje treści, jakość pracy i wartość, którymi dzielę się z innym, powinny bronić się same. I chociaż co do zasady nadal w to wierzę, nie ukrywam, że moje podejście było błędne.
Dlaczego?
Ponieważ w sieci są dziesiątki, setki, a w czasach pandemii pewnie i tysiące małych firm, które – tak jak ja dwa lata temu – dopiero startują ze swoim biznesem. I jeżeli nie masz żadnych informacji, recenzji czy nawet kilku słów od osób, z którymi współpracujesz, bardzo prawdopodobne, że klient uda się do osoby, która takie opinie posiada. Zwłaszcza że nie znamy się nawet z widzenia.
Dlaczego jeszcze warto zbierać feedback? Ponieważ dzięki informacjom od naszych klientów, słuchaczy, odbiorców naszych treści wiemy:
- jakie są ich potrzeby,
- czego im brakuje,
- jakie treści i materiały są dla nich ciekawe,
- czego nie lubią i nie potrzebują,
- jak, gdzie i kiedy korzystają z Twoich produktów czy usług,
- i ile są w stanie za nie zapłacić.
Co więcej, zbieranie informacji zwrotnej pozwala Ci przetestować Twoje pomysły biznesowe, sprawdzić, w jakie działania warto zainwestować, a na które nie ma żadnej reakcji (lub jest znikoma).
I najważniejsze, pokazujesz w ten sposób swoim odbiorcom, że zależy Ci na ich opinii, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne i to, co tworzysz, jest dopasowane do ich potrzeb.
A podcast i media, w którym go promujesz, są świetnym źródłem informacji o(d) Twojej społeczności.
FEEDBACK OD ODBIORCÓW – JAK GO ZBIERAĆ
Dzięki podcastowi przestajesz być jedną z tysięcy bezosobowych firm, różniących się jedynie nazwą, NIP-em i logotypem. Możesz pokazać coś więcej – zdradzić co nieco z backstage’u i opowiedzieć o tych wszystkich wydarzeniach, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym się znajdujesz. I to dosłownie opowiedzieć, prosto do ucha Twojego odbiorcy.
Tak się buduje więź, która sprawia, że zyskasz nie tylko słuchaczy, czy nawet klientów, ale zaangażowaną społeczność, a to są najlepsi ambasadorzy Twojej marki, bo będą mówić o niej na zewnątrz i polecać Cię innym.
Warto zatem słuchać tego cennego źródła i regularnie sprawdzać, czy to, co robisz, spełnia jego potrzeby.
Jak to robić? Jak prosić o feedback od odbiorców?
Przede wszystkim zapytać!
- Zrób ankietę w Google Docs i udostępnij ją w social mediach,
- przeprowadź krótką ankietę w Stories, na fanpage’u czy w grupie,
- wysyłaj regularnie newsletter,
- odpowiadaj na komentarze pod postami,
- wchodź w relację z osobami, które polubiły Twoje treści,
- zadawaj pytania w samym podcaście,
- regularnie sprawdzaj statystyki odcinków,
- zaglądaj do social mediów Twoich słuchaczy i wchodź z nimi w dialog,
- dołącz do grup dla podcasterów i/lub branżowych i tam szukaj inspiracji na nowe tematy,
- zachęcaj do zadawania pytań i kontaktu mailowego,
- proś o recenzje/komentarze osoby, które wysłuchały odcinek,
- proś o recenzje, rekomendacje, oceny w aplikacjach,
- udzielaj się w social mediach osób, które działają w Twojej branży,
- jeżeli ktoś może wspomóc Twój podcast/biznes/słuchaczy – nie bój się zaprosić go do odcinka lub zaproponować promocję w barterze 🙂
Zbieranie feedbacku to czasochłonne zajęcie, ale w efekcie wygrywają obie strony – Ty zdobywasz wiedzę o swoim kliencie, a odbiorcy Twoich usług zyskują materiały, dopasowane do ich potrzeb. To co, warto? 🙂
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy