Opowieść biznesowa to świetny sposób na to, aby przykuć uwagę Twojego odbiorcy, podzielić się z nim ważną, przydatną treścią, a w efekcie nawiązać długotrwałą relację. Natomiast, jeżeli tak jak ja planujesz nagrywać swoje odcinki w pojedynkę, warto zawczasu opanować kilka tricków. Jak przygotować podcast solo? O czym pamiętać podczas nagrania? W jaki sposób budować atrakcyjną opowieść, od której nie sposób się oderwać?
Jako mała dziewczynka często jeździłam na kolonie językowe i obozy taneczne. Jednym z nieodłącznych elementów takich wyjazdów są wieczorne opowieści przy ognisku czy też przy świetle latarki. I nie bez dumy przyznaję, że po moich historiach wiele osób przez długi czas nie mogło zmrużyć oka.
Dlaczego Ci o tym opowiadam? Ponieważ opowieść w podcaście jest równie ważna, jak wskazówki, którymi zamierzasz się dzielić. Zwłaszcza jeżeli planujesz nagrywać podcast solo i wykorzystywać go w budowaniu relacji z potencjalnym odbiorcą Twoich usług. Dziś pokażę Ci, jak to zrobić.
PODCAST SOLO – NA CZYM POLEGA
Jeżeli regularnie słuchasz podcastów, zapewne często trafiasz na ten format. Monocast to nic innego jak tzw. one-man show, czyli podcast, w którym słychać wyłącznie głos prowadzącego. I zdradzę Ci, że jest to moja ulubiona forma przekazu, którą wykorzystuję również w moich podcastach.
Dlaczego?
Ponieważ jest to przestrzeń, w której możesz pokazać ludzkie oblicze Twojego biznesu i marki, za którą stoi prawdziwy człowiek:
- czasami przepełnia Cię energia,
- innym razem jesteś pełen obaw, czy decyzje, które podejmujesz są właściwe,
- jednego dnia świętujesz sukcesy,
- w następnym podwinie Ci się noga, jesteś zmęczony lub zwyczajnie nie wiesz, w co ręce włożyć.
I o tym wszystkim opowiadasz swoim słuchaczom.
Możesz zaprezentować własną markę na swój niepowtarzalny sposób, przez pryzmat Twoich doświadczeń, wartości i przekonań.
Pytanie brzmi, jak przekonać odbiorców, aby wysłuchali odcinka od początku do końca?
PODCAST SOLO – O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ PODCZAS NAGRANIA
Jak już wspomniałam, podcast solo – monocast – to audycja, w której zazwyczaj słyszymy tylko jeden głos, tzw. hosta, czyli prowadzącego. I mimo licznych zalet, taki format wiąże się też z pewnym ryzykiem:
- Tylko od Ciebie zależy zaangażowanie odbiorcy,
- Sam przygotowujesz wszystkie treści i dbasz o ich atrakcyjną formę.
- Na Twoich barkach spoczywa odpowiedzialność za sukces całego nagrania.
Niemniej zasadnicza część odcinka solo spoczywa na barkach jednej osoby. Jak zatem zaprojektować swoje nagrania, aby były atrakcyjne i jednocześnie łatwe do przygotowania?
PRZYGOTUJ SCENARIUSZ
Jeżeli nagrywasz sam, opracuj wcześniej swoją koncepcję opowieści. Bez względu na to, czy czujesz się swobodnie przed mikrofonem, czy odczuwasz lekki stres, warto przygotować scenariusz lub przynajmniej konspekt odcinka, który chcesz nagrać.
Dzięki temu:
- uporządkujesz myśli,
- unikniesz powtarzania w kółko tych samych informacji,
- nie będziesz zbyt często odbiegać od tematu,
- zyskasz gotowe notatki do opisu odcinka, które wystarczy później zredagować.
Takie rozwiązanie świetnie się sprawdza również w przypadku osób, które nie czują się mocne w storytellingu, mają problemy z budowaniem opowieści lub ze swobodnym wypowiadaniem się przed mikrofonem.
UROZMAICAJ MONOLOG
Możesz dodać nowy dźwięk, przerywnik (jingle) albo cytat czy fragment wywiadu. Takie fragmenty urozmaicają odcinek i pozwalają odzyskać uwagę słuchacza, którego myśli czasami zaczynają wędrować z dala od Twojej opowieści. Jak więc zaciekawić odbiorcę, utrzymać jego zaangażowanie na wysokim poziomie i jednocześnie sprawić, żeby zapamiętał kluczowe informacje, które chcesz mu przekazać?
OTO KILKA PRZYDATNYCH TRIKÓW:
- Zacznij od obietnicy – już na wstępie odcinka pokaż korzyści i daj znać odbiorcy, jakie sekrety mu zdradzisz. Pamiętaj jednak, że jeśli obiecujesz coś swoim słuchaczom, to musisz się z tego wywiązać!
- Zdawaj pytania i stosuj wyliczenia.
- Powtarzaj ważne informacje – nawet jeśli wydaje Ci się, że w kółko opowiadasz o tym samym, pamiętaj, że to, o czym mówisz, jest nowe dla Twojego odbiorcy. Słowo pisane różni się od słowa mówionego. Jeżeli chcesz, żeby słuchacz coś zapamiętał, powtórz tę informację co najmniej 3 razy w trakcie nagrania.
- Utrzymuj energię na wysokim poziomie – nie podbijesz serca odbiorcy powolnym, monotonnym głosem i opowieścią, która ciągnie się jak flaki z olejem. Przez te kilka czy kilkanaście minut daj z siebie 200%.
- Buduj intymną relację – mów do odbiorcy, jakby był Twoim najlepszym przyjacielem. Mów do niego bezpośrednio i zachęcaj do kontaktu. To właśnie ta kameralność podcastu sprawia, że słuchacz czuje się wyjątkowy. A im lepiej będzie się czuł w Twojej obecności, tym chętniej sięgnie po kolejne odcinki.
Wiesz już wszystko? Świetnie! To teraz wypróbuj tę wiedzę w praktyce! Nagraj się na próbę albo przetestuj moje wskazówki na kimś znajomym. Opowiedz mu historię w taki sposób, aby nie mógł się od niej oderwać do ostatniej sekundy.
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy