kryzys w firmie maxiedisc

Dopadł Cię kryzys w firmie, zespole lub pożar u klienta? Przygotuj się na reakcje pracowników! Nieprzewidziane sytuacje to chleb powszedni w każdym biznesie. Dlatego warto wiedzieć, czego się spodziewać po osobach, z którymi pracujesz. Jak zachowują się poszczególne style w sytuacjach stresowych? Przekonaj się!

„Nie kapujecie? Wszyscy zginiemy!” – krzyczał Buck, bohater trzeciej części Epoki Lodowcowej na chwilę przed tym, gdy wszyscy nałykali się gazu rozweselającego.

Ta scena staje mi przed oczami, kiedy myślę o reakcjach różnych stylów MaxieDISC w obliczu nieuchronnego kryzysu. Nawiasem mówiąc, bajki Disneya (i innych wytwórni) są wdzięcznym materiałem do analizy zachowań w sytuacjach stresowych.

Dlaczego?

Ponieważ:

  • zachowania bohaterów są przerysowane
  • każda postać ma jakąś przeważającą cechę, po której łatwo ją zidentyfikować
  • stosują słowa-klucze, charakterystyczne dla poszczególnych stylów MaxieDISC

Ale jestem przekonana, że niejednokrotnie spotkałeś się z kryzysem, deadlinem czy stresującą sytuacją w swoim środowisku pracy. 

Jak przewidzieć reakcje zespołu czy klientów? Sprawdźmy!

KRYZYS W FIRMIE – CZTERY WYMIARY STRESU

stres maxiedisc

Styl inspirujący

„Wszyscy zginiemy! To katastrofa! No świetnie! Koniec świata!”

 Ta przerysowana reakcja jest charakterystyczna dla osób o stylu żółtym. Przedstawiciele tego stylu zazwyczaj dają się ponieść emocjom i nie potrafią ukryć wzburzenia. Ich dynamiczna, ekstrawertyczna natura daje o sobie znać.

Krzywa reakcji takiej osoby przypomina sinusoidę: pik emocji – wyciszenie – pik emocji – wyciszenie. Ten stan może trwać bardzo długo, dlatego warto zadbać o odpowiednie wsparcie emocjonalne dla takiego klienta czy członka zespołu.

Dajemy mu znać, że wszystko będzie dobrze, pytamy, jak się czuje i pilnujemy, żeby nie narobił jeszcze większego zamieszania.  

Styl dominujący

„To chyba jakiś żart! Czy pan(i) się zna na tym, co robi? Sam sobie z tym poradzę!”

Osoba czerwona również zareaguje bardzo gwałtownie, ale jej reakcja będzie o wiele krótsza. Najczęściej w kilku zdaniach wyładowuje swoje emocje (na nieszczęśnikach, którzy znajdą się w polu rażenia), a następnie przechodzi do działania i szybko zażegnuje kryzys.

Jej umiejętność logicznego myślenia i podejmowania decyzji w obliczu pożaru sprawia, że błyskawicznie przejmuje stery i opanowuje chaos w firmie.

Jak komunikować się z taką osobą? Najlepiej dać jej wolną rękę i przestrzeń na uporanie się z sytuacją. Czas na pytania i wyciąganie wniosków przyjdzie później.

styl stabilny stres maxiedisc

Styl stabilny

 „Wszystko będzie dobrze. Poczekajmy chwilę, sytuacja na pewno się rozwiąże”.

Zachowawczość, myślenie życzeniowe i bierna reakcja na stres to domena osoby zielonej. Taki pracownik czy też klient będzie dusić w sobie emocje tak długo, aż wszystko „samo się rozwiąże”.

To najłagodniejszy ze stylów i jego emocje narastają bardzo długo. Gdy w końcu frustracja bierze górę i wybucha, nikt już nie pamięta, czego dotyczyła sytuacja, na którą się wścieka.

Empatia, spokój i czas na uporanie się z nieprzewidzianą sytuacją. Tego potrzebuje styl zielony w kryzysie, aby odzyskać poczucie bezpieczeństwa.

 Styl sumienny

„Musimy to przemyśleć i zaplanować. Potrzebuję więcej informacji”.

Styl niebieski to chłodny analityk. Spokój i skupienie sprawiają, że nie dostrzeżesz na jego twarzy wzburzenia. Potrafi świetnie zdiagnozować źródło problemu i przygotować optymalne rozwiązanie. 

Ale nie spodziewaj się, że zrobi to szybko!

Dlatego najlepiej oddelegować go do pracy analitycznej – zebrania danych, sporządzenia raportu i opracowania strategii zapobiegawczych na przyszłość.

 

KRYZYS W FIRMIE – POZNAJ SWOJE ZASOBY

style w kryzysie firma maxiedisc

Świadomość tego, jak zachowują się ludzie w sytuacjach stresowych, to kluczowa informacja, gdy:

  • Pracujesz na stanowisku kierowniczym
  • Moderujesz pracę zespołu
  • Zarządzasz projektami
  • Pracujesz z wieloma klientami czy podwykonawcami
  • Jesteś narażony na sytuacje kryzysowe w firmie.

Ta wiedza może okazać się zbawienna, gdyż pozwoli Ci tak rozporządzić swoimi zasobami, aby w trudnych warunkach każdy robił to, w czym sprawdza się najlepiej i czuł, że jego potrzeby są zaspokojone.

A jeżeli chcesz szczegółowo poznać swój styl działania i dowiedzieć się, jak wykorzystać tę wiedzę w Twojej firmie, serdecznie zapraszam Cię na raport i sesję objaśniającą MaxieDISC. Świadomość własnych zasobów to pierwszy krok do tego, aby zaprowadzić porządki w życiu zawodowym i relacjach z innymi.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM