błędy w rekrutacji disc d3

Rekrutujesz nowe twarze do swojego zespołu? A jak często trafiasz w dziesiątkę? W swojej karierze zawodowej wiele razy spotkałam się z sytuacją, gdy pracownicy opuszczali firmę zaraz po onboardingu, a czasem nawet w trakcie. I wiem, że jedną z głównych przyczyn mogą być fundamentalne błędy w rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, aby już na wstępie zadbać o kilka elementów, które mogą zaważyć na przyszłości nowego pracownika w Twojej organizacji. Jakie są te elementy? Przekonaj się!

„Szkolimy ich 3 miesiące, a oni odchodzą, jak tylko zakończy się wdrożenie. To straszna strata pieniędzy, nie mówiąc o innych zasobach!”

Takie słowa usłyszałam od team leaderki w dziale Call Center pewnej firmy. I doskonale rozumiem jej frustrację! W końcu taki onboarding to aż 3 miesiące:

  • Intensywnych szkoleń,
  • Wypłat i innych kosztów zatrudnienia (sprzęt, ubezpieczenie, składki),
  • Zaangażowania, czasu i energii poświęconych danemu pracownikowi.

A po tym wszystkim nie usłyszysz nawet „dziękuję”, tylko musisz zaczynać całą zabawę od nowa.

Chcesz uniknąć takich sytuacji? Zastanawiasz się, jak usprawnić onboarding w Twojej firmie?

Oto 5 kroków, które warto wdrożyć, aby wyeliminować błędy w rekrutacji

błędy w rekrutacji wing person disc d3

1. Określ czego potrzebujesz i oczekujesz

Pierwszym krokiem jest określenie, jakie kompetencje twarde i miękkie są potrzebne na danym stanowisku, a także jakie wartości powinien prezentować kandydat, aby wpisać się w kulturę Twojej firmy.

Przykład:

Zarządzasz działem sprzedaży. Twój zespół to niezależni specjaliści, każdy odpowiada za swoją dziedzinę, nie musisz stać nad nimi z batem ani tłumaczyć krok po kroku, co mają robić. Cenisz niezależność, samodzielność i nastawienie na cel.

Jakiego kandydata wybierzesz? Takiego, który czuje się jak ryba w wodzie, gdy dostaje wolną rękę czy takiego, który ceni szczegółowe instrukcje i wsparcie na każdym kroku?

2. Dopasuj onboarding do stylu działania pracownika

Onboarding powinien być dostosowany do indywidualnego stylu komunikacji nowego pracownika oraz sposobu, w jaki najlepiej przyswaja on wiedzę.

Przykład:
  • Twój nowy pracownik lubi być przygotowany w najdrobniejszych szczegółach? Zapewnij mu materiały, które pozwolą mu ogarnąć podstawy zanim rzucisz go w wir obowiązków.
  • Lepiej czuje się, gdy może przegadać z kimś swoje zadania? Postaw na team buddy’ego!
  • A może szybciej przyswaja materiały audio lub video? Przetestuj platformę onboardingową.

Cokolwiek wybierzesz, dopasuj sposób do osoby! Zaoszczędzisz czas i pokażesz, że zależy Ci na jej komforcie w pierwszych tygodniach pracy.

3. Zaplanuj adekwatną ścieżkę kariery

Jak widzisz drogę tego pracownika w strukturze organizacji? Czy dopasowałeś ją do jego potrzeb? I czy w ogóle znasz te potrzeby?

Pracownik odda Ci całe zaangażowanie, jeżeli wie, że to, co robi, jest spójne z jego wartościami i pozwala mu zaspokajać wewnętrzne potrzeby. Opowiadałam o tym w odcinku o rozwoju pracownika.

Przykład:

Wyobraź sobie sytuację, w której odmawiasz szkoleń osobie, dla której największym bodźcem do działania jest ciągłe poszerzanie wiedzy. Albo nie przedstawiasz wyników sprzedażowych i osiągnięć zespołu pracownikowi, który najwyżej ceni czynnik ekonomiczny! Albo odcinasz od kluczowych projektów osobę, która lubi mieć wpływ na rozwój firmy.

To nigdy nie kończy się dobrze!

rekrutacja onboarding błędy

4. Dopasuj kandydata do zespołu

Zanim zatrudnisz nowego pracownika, upewnij się, że pasuje on do Twojego zespołu. I to nie tylko pod względem kompetencji, ale również wartości.

W modelu DISC D3 wyróżniamy 4 podstawowe wartości (VALUES), czyli nasze wewnętrzne kompasy moralne:

  • lojalność
  • równość
  • uczciwość
  • niezależność.

I większość konfliktów między pracownikami wynika z tego, że ich wartości nie są spójne!

Przykład:

Wyobraź sobie, że masz pięciu członków zespołu. Czterech wierzy, że każdy powinien mieć równą szansę na awans, warsztaty, dostęp do benefitów. A piąty jest święcie przekonany, że na te rzeczy trzeba zapracować. I skoro poświęcił więcej czasu, energii, zaangażowania to więcej mu się należy.

Zastanów się, czy ten jeden pracownik nie będzie się czuł pokrzywdzony, gdy na szkolenie zostaną zaproszeni wszyscy, a nie ten, kto wyrobił najwyższy wynik?

5. Postaw na sprawdzone narzędzie

Nie chcesz popełnić błędu podczas rekrutacji? Wykorzystaj narzędzie, które pozwoli Ci szybko zweryfikować, który kandydat lepiej odnajdzie się w Twojej firmie. I jak ułatwić mu onboarding, aby z łatwością wdrożył się w przyszłe działania!

Test DISC D3 pomaga zrozumieć, jakie zachowania, kompetencje i motywacje kierują ludźmi w miejscu pracy. To bardziej niż tylko test osobowości. Dzięki DISC D3 możesz dopasować kandydata do kultury organizacyjnej firmy. Pozwala to uniknąć niepotrzebnych konfliktów i zapewnić, że nowi pracownicy doskonale wpisują się w zespół.

Oszczędzasz też czas i pieniądze unikając nietrafionej rekrutacji.
disc d3 w rekrutacji

Dlaczego to takie ważne?

Zaangażowanie pracownika to nie jest coś, co pojawia się spontanicznie. Jest efektem świadomych działań lidera, który zna potrzeby, style działania i motywacje swojego zespołu. Odpowiednie dopasowanie nowego pracownika do firmy i zespołu, rozumienie różnic w oczekiwaniach związanych z rekrutacją między różnymi stylami DISC, może znacząco wpłynąć na efektywność pracy i zadowolenie z niej.

Na przykład, osoby o stylu DISC „D” (Dominujący) mogą preferować szybki i zdecydowany start, podczas gdy „S” (Stabilny) będzie potrzebował czasu na adaptację i dokładne wprowadzenie w obowiązki.

DISC D3 W TWOJEJ FIRMIE

Zrozumienie i wdrożenie wymienionych wyżej aspektów może znacząco zmniejszyć ryzyko szybkiego odejścia pracownika i zwiększyć szanse na budowanie zespołu marzeń. Pamiętaj, że każda nietrafiona rekrutacja to stracony czas i środki, które można byłoby wykorzystać na rozwój firmy.

To co, gotów na rekrutację z DISC D3? Chętnie pomogę!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM