To już pewne – podcasty trafiły do mainstreamu. Słuchamy więcej, nagrywamy więcej i… wciąż mamy apetyt na kolejne treści w formie audio. Skąd zatem pomysł, że praca z podcastem to biznes niszowy? Opowiem Ci o tym w dzisiejszym odcinku Biznesowych Potyczek Językowych.
Kilka tygodni temu Karolina Brzuchalska z Pretty Well Done zaprosiła mnie jako gościa na spotkanie z uczestniczkami swoich warsztatów dla przedsiębiorczych kobiet „Gdzie ci klienci?”. Miałam opowiadać o pracy z podcastem, więc oczywiście z przyjemnością się zgodziłam.
I wyobraź sobie, jak wielkie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że tematem przewodnim naszego spotkania jest praca w biznesie niszowym! No bo jak to – podcast i biznes niszowy? Przecież ta forma komunikacji obecnie podbija świat. I nic nie wskazuje na to, żeby miała wypaść z obiegu, a tym bardziej trafić do niszy.
A jednak kiedy uważnie przeczytałam pytania od uczestniczek, doszłam do wniosku, że faktycznie – nie da się ukryć, że podcasty podbiły nasze serca i biznesy, ale nie zmienia to faktu, że praca z podcastem wcale nie należy do najłatwiejszych.
BIZNES NISZOWY – CZY PODCAST NIM JEST?
To pytanie zajęło mi chwilę i odpowiedź na nie uzmysłowiły mi dopiero kursantki Karoliny oraz moi klienci. No i gdyby tak nie było, nie miałabym materiału na książkę.
Kiedy długo pracujesz w jakiejś branży, zapominasz, że nie wszyscy wiedzą to, co Ty. I ze mną też tak jest. Gdy na co dzień montuję podcasty, pewne czynności wykonuję automatycznie, w ogóle nie zastanawiając się, jak i po co. A potem przychodzą konsultacje albo warsztaty z klientami i nagle okazuje się, że moje usługi wcale nie są takie popularne.
Bo nie każdy:
- zna kilka programów do obróbki audio,
- wie, co to jest kompresja, normalizacja dźwięku czy equalizer,
- wie, jak sprawić, żeby jego podcast znalazł się na Spotify,
- odróżnia mikrofon dynamiczny od pojemnościowego,
- wie, jak wykorzystać podcast do komunikacji marki w sieci.
I ja też tego wszystkiego nie wiedziałam. Ale teraz wiem i mogę wspierać w tym innych 🙂
BIZNES NISZOWY – CZY PRACA Z PODCASTEM JEST TRUDNA
Nie zdziwię Cię chyba, jeżeli napiszę, że to zależy 😉 Co innego, gdy masz wykształcenie branżowe, jesteś realizatorem dźwięku i od lat pracujesz przy różnych produkcjach audio. A zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy zamierzasz wystartować zupełnie od zera, ponieważ liczba elementów, które musisz opanować na początku, jest dość pokaźna.
I nie mówię tu o aspektach czysto technicznych i zaawansowanym żargonie branżowym, ale nawet o opanowaniu podstawowych funkcjonalności w Audacity czy innym programie do montażu. Bo owszem, ciąć, składać czy odszumiać ścieżki uczą się już dzieci w szkole. Ale co innego, gdy jesteś samoukiem na własne potrzeby, a co innego, gdy zamierzasz oferować profesjonalne usługi innym.
Niemniej, można się tego nauczyć i czerpać ze swojej pracy ogromną satysfakcję i niemałe korzyści. No właśnie, co to za korzyści?
Pracując w branży niszowej możesz:
- testowaći wyznaczać nowe trendy,
- dyktować ceny,
- pozwolić sobie na więcej swobody,
- szybciej się rozwijać,
- szybciej budować markę i pozycję eksperta.
A poza tym, co dla mnie szalenie istotne, nie czujesz oddechu konkurencji na plecach i możesz działać na własnych zasadach. Na przykład napisać książkę o podcastach, podczas gdy wszyscy dookoła oferują kursy i konsultacje 😉
NISZOWI KLIENCI – JAK DO NICH DOTRZEĆ?
To pytanie pada niemal na każdych konsultacjach podcastowych, które prowadzę. Nagrałam nawet cały odcinek o współpracy z podcasterem. I oczywiście sposobów jest mnóstwo.
Możesz:
- szukać bezpośrednio, wśród przedsiębiorców i podcasterów,
- śledzić posty w grupach na Facebooku i odpowiadać na ogłoszenia,
- publikować oferty na różnych portalach (nawet na OLX),
- korzystać z płatnej reklamy na Facebooku,
- szukać partnerów biznesowych na LinkedInie.
I wiele, wiele innych.
Natomiast sama wolę bardziej czasochłonne, ale też kreatywne podejście:
Chcesz dotrzeć do klienta niszowego? Komunikuj się jego językiem i bądź aktywny w jego niszy!
Dołączaj do grup tematycznych, komentuj i udzielaj wskazówek. Pokazuj swoją pracę przez podcast czy wpisy w mediach społecznościowych. Uważnie słuchaj pytań i odpowiadaj na nie w swoich kanałach komunikacji. Daj się pokazać przez swoje produkty i usługi, opowiadaj historie i nawiązuj relacje. A wtedy polecenia (i klienci) zaczną pojawiać się samoistnie.
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy