5 wyzwań empatycznego lidera

W swojej pracy na etacie przeszłam wszelkie szczeble kariery – od pracy w rejestracji medycznej, przez call center po zarządzanie zespołem obsługi klienta. Jednak największym wyzwaniem był dla mnie awans na koordynatorkę zespołu. Dlaczego? Wysłuchaj odcinka i poznaj 5 wyzwań empatycznego lidera.

„Ta praca jest dla mnie stworzona” – powiedziałam mężowi, gdy zobaczyłam, że firma, w której pracowałam, ogłosiła rekrutację na stanowisko team leadera zespołu zdalnej obsługi klienta. Wracałam właśnie z urlopu macierzyńskiego i nie uśmiechała mi się ponowna praca w rejestracji medycznej.

Byłam starszym specjalistą, o firmie wiedziałam wszystko, a na obsłudze klienta zjadłam zęby. Co mogło więc pójść nie tak? Zgłosiłam swoją kandydaturę, przeszłam rekrutację i dostałam ten awans.

A potem zaczęły się schody…

5 WYZWAŃ EMPATYCZNEGO LIDERA

empatyczny lider disc d3

Empatyczny lider, czyli jaki? Taki, który:

  • wspiera innych i rzadko im odmawia,
  • ceni status quo i jest oporny na zmiany,
  • uwielbia poczucie bezpieczeństwa i sprawdzone rozwiązania.

Zdradzę Ci, że mój styl komunikacji to sumienny i stabilny. Jestem więc osobą skupioną na zadaniach, jakości, procedurach, a do tego cenię dobrą atmosferę, poczucie bezpieczeństwa i współodczuwam z innymi. Lubię pomagać i rzadko odmawiam wsparcia.

Do tego jestem urodzonym realizatorem – krok po kroku czyszczę checklistę i nie zostawiam niczego na później.

  • Czy widzisz potencjalne przeszkody, z jakimi mogą się mierzyć tacy liderzy?  
  • Jak myślisz, co może sabotować takiego koordynatora zespołu?
  • A może sama się nad tym zastanawiasz, bo dostrzegasz w tym opisie siebie?

Jeżeli tak, to koniecznie poznaj 5 wyzwań, z jakimi mierzy się empatyczny lider zespołu!

  • Wyjście z zespołu – zarządzasz zespołem, w którym wcześniej pracowałaś? To ogromne wyzwanie, ponieważ nagle znajdujesz się między młotem a kowadłem. Z jednej strony wciąż traktujesz kolegów z pracy na równi, z drugiej – musisz zacząć wymagać. „Góra” ma przecież wobec Ciebie konkretne oczekiwania.
  • Asertywność – empatyczny lider często ma problem ze stawianiem granic, ponieważ chce, aby inni go lubili i żeby dobrze im się pracowało. Często stawia interesy innych ponad swoimi i pozwala, by inni weszli mu na głowę.
  • Konflikty – osoba o stylu stabilnym, sympatyczna, przyjacielska stara się za wszelką cenę utrzymać status quo. Oznacza to, że za wszelką cenę będzie unikać sporów z zespołem. W sytuacjach stresowych może też zamykać się w sobie i przyjmować postawę pasywno-agresywną. Jest to problematyczne, zwłaszcza gdy trzeba znaleźć optymalne rozwiązanie.
  • Wychodzenie ze strefy komfortu – stabilny, empatyczny lider może czuć się niekomfortowo, gdy postawimy go w roli „frontmana”. W końcu nie przywykł do wychodzenia przed szereg. Może to być dla niego powodem do dodatkowego stresu.
  • Zmiana – wyzwaniem lidera o tym stylu komunikacji jest pewien brak elastyczności. Lubi sprawdzone rozwiązania i źle reaguje na gwałtowne zmiany. Mogą go demotywować i sprawiać, że nie będzie skuteczny. A w efekcie szybciej się wypali.

EMPATYCZNY LIDER – NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

wyzwania lidera disc d3

Empatyczna, mocno zadaniowa osoba, która zarządza zespołem, w którym wcześniej pracowała. Czy to się uda? Jasne!

Znasz już wyzwania, z jakimi mierzy się taki lider, zadbaj więc o to, aby:

  • miał komplet informacji i przestrzeń na podjęcie decyzji,
  • miał czas na przystosowanie się do zmian,
  • zadbał o swoją asertywność, a nie tylko wspierał zespół
  • ćwiczył elastyczność i wychodzenie ze strefy komfortu.

Wykorzystaj też jego mocne strony! Empatyczny lider to świetny słuchacz i mediator. Jest skrupulatny, zorganizowany i cierpliwy. Jego serdeczność i optymizm sprawiają, że doskonale wspiera swój zespół. Ważne jednak, by umiał też zadbać o samego siebie!

EMPATYCZNY LIDER – O CZYM JESZCZE WARTO PAMIĘTAĆ

Jesteś empatycznym liderem lub masz takiego w zespole? Chcesz optymalnie zaplanować jego wdrożenie i rozwój na stanowisku? Z pomocą przychodzą tu takie narzędzia jak DISC D3, które pozwalają zajrzeć nieco głębiej i odkryć jego:

  • role zespołowe,
  • wartości,
  • wewnętrzną motywację.

Dopiero taki pełen obraz wraz z preferowanym stylem komunikacji pozwolą Ci w pełni zadbać o Twojego empatycznego lidera i zespół, którym zarządza.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *