Podcast to sport dla wytrwałych, nie sądzisz? Bo chociaż odbiorcy w ekspresowym tempie przyswajają nasze treści, przygotowanie wartościowego odcinka bardziej przypomina maraton. I nie ma w nim drogi na skróty. Research, scenariusz, nagranie, montaż, nie wspominając o całej postprodukcji – regularna audycja wymaga czasu, za który zazwyczaj nikt Ci nie zapłaci. Po co zatem go robić? Czy podcast się opłaca? I kto w ogóle na nim skorzysta?

Każdy czwartek rozpoczynam od porannej podcastowej rutyny:

  • nowy odcinek na Spreakerze,
  • publikacja wpisu na blogu,
  • post na Facebooku,
  • Insta Stories ze screenem ze Spotify,
  • wpis na LinkedInie…

A potem spoglądam na informację pod linkiem do artykułu, gdzie małym szarym drukiem system informuje Cię, że mój tekst jest do przeczytania w 5 minut…

5 minut czytania, 20-25 minut odcinka… kilka do kilkunastu godzin pracy. Czy ten podcast się opłaca?

Ta myśl wcale nie wydaje się uzasadniona, nie uważasz? Dlatego dziś pokażę Ci, dlaczego nie warto zaprzątać sobie nią głowy.

CZY PODCAST SIĘ OPŁACA? JAK TO WYGLĄDA OD KUCHNI

podcast od kuchni wing person

Oczywiście, każdy podcaster pracuje inaczej. Jedni korzystają z kompleksowego wsparcia, inni dzielą zadania pomiędzy cały sztab współpracowników. Jeszcze inni, jak ja, większość tej podcastowej pracy wykonują sami.

Jeżeli należysz do tej ostatniej grupy, na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że cykliczna audycja to nie jest zadanie na pięć minut. Ani na kwadrans czy dwie godziny. Wręcz przeciwnie:

Podcast to proces, a na jego sukces składa się szereg powtarzalnych czynności, które zajmują od kilku do kilkunastu godzin tygodniowo (przy założeniu, że publikujesz raz w tygodniu).

Skąd taka kosmiczna liczba? Oto przykładowe czynności, z którymi musisz się liczyć:

Jeżeli nagrywasz z gościem, oczywiście dodaj do tego czas na umówienie wywiadu, autoryzację i zebranie materiałów od gościa. O tym, jak przygotować się do takiego nagrania, opowiadałam w innym odcinku podcastu.

Jak widzisz, jest to sporo pracy i o ile nie wspiera Cię zespół, producent czy wirtualna asystentka, faktycznie możesz mieć wątpliwości, czy podcast się opłaca. Ale spójrzmy na to narzędzie pod innym kątem i z szerszej perspektywy.

CZY PODCAST SIĘ OPŁACA? KTO NA NIM SKORZYSTA

kto skorzysta na podcaście wing person

Jeżeli spojrzysz na to pytanie wyłącznie przez pryzmat czasu i wydatków, to nie, na krótką metę podcast Ci się nie opłaca. W końcu musisz sporo zainwestować, aby dostrzec jakiekolwiek efekty swoich działań.

Ale spójrz na to z innej strony – kto skorzysta na Twoich audycjach?

  • Obecni klienci, którzy dowiedzą się nowych rzeczy i poznają Cię lepiej,
  • nowi klienci, których przyciągniesz tematyką, swoją wiedzą czy wartościami,
  • potencjalni partnerzy biznesowi,
  • słuchacze, którzy zbudują społeczność wokół podcastu i będą polecać Cię dalej,
  • potencjalni podwykonawcy, którzy wesprą Twój biznes,
  • osoby, które będą chciały uczyć się od Ciebie i chętniej skorzystają z kolejnych produktów czy usług.

A teraz zbierz te wszystkie elementy w całość i zastanów się jeszcze raz, czy faktycznie warto. Jak dla mnie, zdecydowanie tak. Zwłaszcza że osobą, która w efekcie najbardziej skorzysta, będziesz Ty i Twoja firma – spójna, godna zaufania, rozpoznawalna. Marka, która ma wyrazisty głos. A czy nie taki jest cel podcastu biznesowego?

CO ZYSKUJESZ DZIĘKI REGULARNYM AUDYCJOM?

podcast wing person

Wiemy już, że kokosów z tego nie będzie 😉 Przynajmniej nie bezpośrednio z samego gadania do mikrofonu. Ale jeżeli spojrzysz na podcast w dłuższej perspektywie, dostrzeżesz, że jego wartość dla Twojego biznesu ma zupełnie inny wymiar.

Nagrywając kolejne odcinki:

  • opowiesz historię swojej marki,
  • zaprezentujesz cel, misję i wartości, którymi się kierujesz,
  • pokażesz, że jesteś specjalistą w swojej branży,
  • zgromadzisz wokół siebie odbiorców, którzy cenią Twoje treści,
  • zyskasz pole do eksperymentów i testowania nowych działań,
  • zbudujesz relację, jakiej nie zastąpi najlepsze copy,
  • pokażesz ludzką stronę Twojego biznesu, autentyczną i wiarygodną,
  • zwiększysz zaufanie do marki, a co za Tym idzie – odbiorcy chętniej sięgną po Twoje produkty czy usługi.

To co, opłaca się? 😉


biznesowe potyczki językowe

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli myślisz o własnym podcaście, zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM