Nowy rok, nowa ja, nowy podcast. Oczywiście mam na myśli Twój podcast! Jeżeli jeszcze nie masz audycji o własnej marce, dziś spróbuję Cię przekonać, dlaczego warto włączyć własny podcast do swojej komunikacji i czego tak naprawdę potrzebujesz, aby zacząć. Poznaj 6 rzeczy, które wystarczą Ci na start!
Lubisz noworoczne postanowienia? Ja nie bardzo! Sprawiają, że czuję się przytłoczona i zobligowana do wypełniania jakiegoś nadprogramowego planu tylko dlatego, że zmieniła się cyferka w kalendarzu. O wiele bardziej przemawia do mnie język korzyści i statystyki, które potwierdzają, że dane postanowienie ma sens.
Jeżeli Ty też tak masz, to zaraz spróbuję Cię przekonać, że postanowienie „własny podcast” zdecydowanie jest warte realizacji. Gotowy? To do dzieła 🙂
WŁASNY PODCAST – O CO TYLE SZUMU
Na początku myślałam, że to tylko moda. Jak ClubHouse, Tamagotchi czy morsowanie. A jednak trwa już trzeci rok, odkąd aktywnie działam w branży podcastingu i ten „bum” wcale nie mija. Owszem, ewoluuje, zmienia się, powstają hybrydy, jak videocast, ale mimo wielu upgrade’ów, jedno pozostaje niezmienne:
Podcast biznesowy wspiera działania marek i pomaga im budować spójny wizerunek zaangażowanej marki, angażować odbiorców, zdobywać zaufanie klientów i w efekcie – zwiększać sprzedaż i rozpoznawalność.
Czy to wystarczający powód, aby go nagrywać? Jak dla mnie tak! Ale dla bardziej sceptycznych przedsiębiorców mam też kilka cyferek:
- Jak wynika z badania Podcast Consumer Report 2019, aż 54% słuchaczy podcastów rozważa zakup produktów od marek polecanych przez podcasterów.
- Zgodnie z raportem Edison Research 3 – Super Listeners Study 2020 niemal połowa, (bo aż 49%) słuchaczy uważa, że reklama w podcaście to najlepszy sposób na dotarcie marki do odbiorców. I jest to aż o 12% więcej niż w poprzednim roku!
Ale to nie wszystko:
- Coraz więcej osób ma zaufanie do marek reklamowanych w podcastach (48%), a co drugi słuchacz wierzy, że autorzy podcastów sami korzystają z reklamowanych usług czy produktów.
- Aż 1/3 słuchaczy lubi, gdy o produktach opowiada prowadzący lub gość, natomiast mniejszy entuzjazm wywołują reklamy, nagrane w formie przerywników.
- Więcej niż połowa (bo aż 64%) osób docenia, że reklamodawcy wspierają ich ulubionych podcasterów.
I na koniec prawdziwa gratka dla autorów podcastów biznesowych:
- Niemal połowa, bo aż 48% słuchaczy, zwraca większą uwagę na marki reklamowane w podcastach niż na te reklamowane w innych kanałach.
Jak zatem widzisz, klienci ufają markom, które pokazują swój głos w eterze. Grzechem byłoby więc nie wykorzystać podcastu do poszerzania świadomości odbiorców na temat Twojego biznesu, usługi produktów oraz do budowania z nimi relacji.
WŁASNY PODCAST – CZEGO POTRZEBUJESZ NA START
Podczas rozmów z klientami bardzo często słyszę pytanie:
Ile to będzie kosztować i co musimy kupić na start?
I przyznam, że daleka jestem od proponowania drogich sprzętów, czy sprzętu w ogóle. Mam oczywiście stałą listę sprawdzonych (i w dłuższej perspektywie niezbędnych) gadżetów, które idealnie sprawdzą się do nagrania podcastu biznesowego. Opowiadałam o nich w innym odcinku podcastu.
Niemniej, na początek powstrzymałabym się od drogich zakupów, gdyż:
- nie każdy może być podcasterem,
- nie w każdym biznesie ta forma się sprawdzi,
- warto najpierw przetestować, jaka jest reakcja audytorium,
- nie ma potrzeby, aby zaczynać ze sprzętem z wyższej półki.
Jak zatem wystartować, aby próg wejścia nie był wysoki, ale efekty spełniały Twoje oczekiwania?
Oto 6 rzeczy, które wystarczą Ci na start:
- Zeszyt – lub, w zależności od preferencji, Notatnik/Asana/Trello/plik w Wordzie, słowem, miejsce, w którym będziesz zapisywał swoje pomysły, scenariusze, bullet points. I polecam, aby to robić, gdyż świetnie pomaga zdjąć stres i uporządkować myśli.
- Mikrofon – może być zwykły, jeśli już masz, ale równie dobrze możesz skorzystać z dyktafonu w telefonie. Ten drugi warto położyć na czymś miękkim, aby uniknąć szumów czy zakłóceń.
- Program do nagrywania – Audacity, Anchor, GarageBand na Maca – każde z tych narzędzi będzie równie dobre i wszystkie są bezpłatne.
- Platforma hostingowa – bezpłatny Anchor lub Spreaker (bezpłatny do 5 godzin).
- Intro i outro – to pierwsze możesz zrobić w kilka minut w aplikacji Anchor. Napisz 3 zdania o swoim podcaście – kto, o czym i dla kogo – nagraj w aplikacji, dodaj jeden z gotowych utworów i voila! Pierwsze intro gotowe!
- Czas na przygotowanie – zaplanuj go sobie! Wymyśl tematy, zapisz po kilka punktów i do dzieła!
To co, zaczynasz rok z przytupem? Podziel się efektami!
A jak to wygląda u Ciebie? 🙂
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy