Czy znasz archetyp swojej marki? Budujesz swój biznes w oparciu o konkretne cechy i wartości? Czy Twoja strategia zakłada określone schematy i działania, które wspierają Twoje cele i komunikację? Dziś opowiem Ci o tym, dlaczego zdecydowałam się zmienić swój archetyp marki i co to w ogóle znaczy.
Kiedy zakładałam markę Wing Person, mnóstwo czasu poświęciłam na opracowanie mojej wizji, strategii i komunikacji. Planowałam, wymyślałam, głowiłam się nad różnymi rozwiązaniami i godzinami przeglądałam różne archetypy marki.
Zastanawiałam się, kim jestem?
- Dziewczyną z sąsiedztwa,
- bohaterem,
- twórcą,
- towarzyszem,
- a może czarodziejem?
W końcu wybrałam towarzysza i opiekuna – 2 archetypy, które wydawały mi się najbardziej zgodne z moimi planami zawodowymi w roli Wirtualnej Asystentki. I wiesz co?
To był strzał w kolano!
ARCHETYP MARKI – CO WZIĄĆ POD UWAGĘ
Uwielbiam duety. Bo duety mają Moc przez wielkie „M”. Mogę być Twoim pomocnym skrzydłem, towarzyszem podróży, mistrzem Jedi albo Doktorem Watsonem. Mogę nawigować Twój lot do celu i walczyć z przeciwnościami, które spotkamy po drodze. Razem przybliżymy horyzont i odkryjemy, co jest po drugiej stronie.
Taki komunikat znajdziesz na mojej obecnej stronie internetowej. I z jednej strony faktycznie jest on zgodny z prawdą, ponieważ na początku pracy w Wing Person założyłam, że moją misją jest wsparcie innych przedsiębiorców. I świetnie, do tej pory kieruję się tym w swoich działaniach. Tyle tylko, że nie określiłam, w jaki sposób chcę to robić. A raczej nie dopasowałam tych działań do mojego temperamentu, kompetencji i stylu komunikacji.
O tym, jakie są moje kluczowe umiejętności, opowiadałam w odcinku o talentach Gallupa oraz o introwertyku w biznesie. Na początku jednak zignorowałam te cechy i postawiłam na wsparcie asystenckie. I to był spory błąd!
Dlaczego?
Bo archetyp marki to nie jest coś, co wybierasz na chybił trafił jak w Kole Fortuny. To styl działania i cechy, które powinny wynikać z Twojego wnętrza i być spójne z Tobą i Twoimi wartościami.
ARCHETYP MARKI – JAK GO OKREŚLIĆ
A w sumie to pytanie powinno brzmieć: czy należy go określać?
Bo owszem, warto, a nawet trzeba określić kierunek Twoich działań w biznesie. Chociażby po to, żeby mieć swój wyróżnik i kompas, który pomoże Ci podejmować właściwe decyzje w Twojej firmie.
Ale czy musisz go wybierać? Czy może jednak odwrotnie?
Zajęło mi niemal dwa lata, aby dojść do wniosku, że moja marka wcale nie jest towarzyszem, opiekunem, ani dziewczyną z sąsiedztwa. Owszem, wspieram klientów w działaniach online, ale robię to w zgodzie ze sobą i swoimi kompetencjami:
- szkolę,
- dzielę się wiedzą,
- edukuję,
- buduję wizerunek eksperta,
- dostarczam rozwiązań i wskazówek,
- dzielę się własnym doświadczeniem oraz case studies moich klientów.
I robię to na swój sposób, w podcaście, w live’ach „Intro w biznesie” i na blogu. A mój archetyp to mędrzec i kreatorka – persony, które najbardziej odpowiadają temu, co chcę robić i przekazywać innym.
I nie, nie określałam ich, a wręcz przeciwnie – naturalnie wynikają one z moich mocnych stron i podkreślają te cechy, które są we mnie najlepsze.
Czy archetyp marki pomaga w biznesie?
Oczywiście! Ale nie wybieraj go na siłę. Wypisz swoje kluczowe kompetencje, określ, w czym jesteś dobra i co pomaga Ci realizować Twoją misję i cele. A potem dopasuj personę do siebie. Jak wymarzoną parę butów albo płaszcz, który ktoś uszył specjalnie dla Ciebie. W ten sposób nawet jeśli zboczysz z biznesowej ścieżki, zawsze będziesz wiedzieć, jak znaleźć powrotną drogę.
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy