Może budować emocje, wzmocnić Twój przekaz lub wręcz przeciwnie – sprawić, że Twój głos zniknie, a treść nie dotrze do odbiorców. O czym mowa? O podkładzie muzycznym, który wybierzesz do swojego podcastu. Jak dopasować dźwięki do charakteru Twojej audycji? Skąd brać bezpłatne utwory, a w które warto zainwestować (i ile?). O czym należy pamiętać, kiedy wykorzystujesz cudzy utwór? Muzyka w podcaście pełni niemałą rolę – sprawdź, o co zadbać, aby nie zepsuć sobie nagrania.
Jednym z moich ulubionych etapów tworzenia podcastu jest przygotowanie intro. Tego krótkiego fragmentu, który wprowadza słuchacza do Twojej audycji i daje mu przedsmak tego, co znajdzie w środku. Uwielbiam przesłuchiwać co ciekawsze wstępy i porównywać je ze sobą oraz z tym, co potem znajdujemy w poszczególnych odcinkach. Wielką frajdę sprawia mi również łączenie słów i muzyki w całość.
Nagrałam zresztą o tym osobny odcinek oraz przeprowadziłam wyzwanie w mojej grupie – Podcast w biznesie.
Jak łatwo się domyślić, istotnym elementem intro jest podkład muzyczny, który z jednej strony będzie wyróżniał Twój podcast spośród innych, a z drugiej – nada mu odpowiedni charakter. Jaką jeszcze rolę pełni muzyka w podcaście? Kiedy jej używać i gdzie znaleźć wymarzony dźwięk? Porozmawiajmy o tym.
MUZYKA W PODCAŚCIE – SKĄD BRAĆ UTWORY
Masz już pomysł na podcast, rozpisałeś wstęp, pora na ostatni element układanki, czyli podkład muzyczny.
Co to właściwie jest?
To po prostu fragment utworu lub cały utwór, który wykorzystujesz jako tło dla Twojego odcinka. Podkład powinien być odpowiednio wyciszony, aby nie zagłuszał Twoich słów i nie przeszkadzał w odbiorze nagrania. Warto poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej muzyki, aby jak najlepiej dopasować ją do charakteru audycji. Pamiętaj, że każdy utwór, który zamierzasz wykorzystać w swoim podcaście, podlega prawom autorskim i musisz posiadać licencję, żeby z niego skorzystać.
Oczywiście, w idealnym świecie najlepiej dopasować utwór indywidualnie – na przykład skomponować go samodzielnie lub znaleźć osobę, która to dla nas zrobi.
Ale doskonale wiem, że nie każdy może sobie na to pozwolić, zwłaszcza na początku. Na szczęście w sieci znajdziesz mnóstwo utworów i krótkich dźwięków, które urozmaicą Twój podcast.
Wiele platform, które oferują dźwięki oraz muzykę do produkcji audio, posiada również szeroki wybór muzyki dostosowanej do podcastów. W cenie utworu otrzymujesz zatem licencję, cały utwór oraz krótsze, charakterystyczne motywy przewodnie, idealne do przygotowania intro, outro oraz przerywników.
Najpopularniejsza baza płatnej muzyki wolnej od tantiem, czyli tzw. royalty free to AudioJungle. Polecam z czystym sumieniem, ponieważ sama namiętnie korzystam i uzupełniam u nich swoje zapasy.
Pamiętaj, że podobnie jak w przypadku zdjęć stockowych, również wybierając utwór na licencji, często (chociaż nie zawsze) musisz podać informację o twórcach. Forma, w jakiej należy to zrobić, zazwyczaj jest opisana w licencji lub na stronie, z której pobierasz/kupujesz dany dźwięk.
Wiesz już, gdzie szukać? Świetnie. To teraz parę słów o tym, jak dobrać odpowiedni utwór i do czego właściwie służy muzyka w podcaście.
MUZYKA W PODCAŚCIE – CZY JEST CI POTRZEBNA?
Po raz pierwszy spotkałam się z intro muzycznym jeszcze na studiach, kiedy prowadziłam wraz z mężem audycję studencką „Na miotle przez świat”. Wstęp do naszych opowieści nuciła wówczas rosyjsko-japońska wokalistka Origa w utworze Night melody. Zakochaliśmy się w tej melodii do tego stopnia, że stała się również tłem do pierwszego tańca na naszym ślubie.
Ja natomiast przepadłam z kretesem dla zespołu Godsmack i „czołówki” z ich „Voodoo”. To właśnie ten utwór zapowiadał audycję mojego kolegi Norberta, o zespołach rockowych i ich niebanalnych historiach.
Dlaczego o tym teraz wspominam?
Ponieważ to właśnie te dźwięki wprowadzały mnie i innych słuchaczy w klimat opowieści, które dla nich szykowaliśmy. I taką samą rolę pełnią w przypadku Twojego podcastu.
Właściwie dobrana muzyka może:
- wzmocnić Twój przekazać,
- zwiększyć lub zmniejszyć tempo audycji,
- dać sygnał, że zmienia się wątek,
- skupić uwagę słuchacza,
- nadać odpowiedni ładunek emocjonalny.
Oczywiście pod warunkiem, że odpowiednio ją wkomponujesz w nagranie.
MUZYKA W PODCAŚCIE – NIE ZEPSUJ NAGRANIA!
Jak widzisz, muzyka pełni ważną rolę w Twoim podcaście. Jeżeli dobrze ją dopasujesz, zadziała na Twoją korzyść. Nie mówiąc już o tym, że słuchacze będą rozpoznawać Twoją audycję już po kilku chwytliwych nutach.
Ale! Pamiętaj, że są dwie strony medalu. Podkład muzyczny może dopełnić Twój podcast, ale jednocześnie może go również zepsuć.
Jak tego uniknąć? Oto moje 5 wskazówek:
- Dopasuj utwór do charakteru audycji.
- Dopilnuj, aby podkład nie był za głośny (i nie zagłuszał słów).
- Dokładnie sprawdź warunki licencji.
- Nie wybieraj utworów, które są zbyt popularne.
- Zadbaj o to, aby utwór nie był przytłaczający.
I ostatni bardzo ważny etap:
Po zmontowaniu intro/wstępu przetestuj Twoje dzieło na kilku osobach, aby uzyskać rzeczowy feedback.
LINKI DO WYBRANYCH BAZ
A na koniec mała ściągawka dla Ciebie – linki do wybranych baz dźwięków. Pamiętaj, aby za każdym razem uważnie wczytać się w warunki licencji, nawet w przypadku darmowych utworów! Baw się dobrze i… nie przepadnij 😉
BEZPŁATNE
FMA: https://freemusicarchive.org/
PIXABAY: https://pixabay.com/music/
YOUTUBE AUDIO LIBRARY: https://www.youtube.com/channel/UCht8qITGkBvXKsR1Byln-wA
MUSOPEN: https://musopen.org/
CCMIXTER: http://ccmixter.org/
INCOMPETECH: https://incompetech.com/
PŁATNE
AUDIOJUNGLE: https://audiojungle.net/
FREESOUND: https://freesound.org/browse/
JAMENDO: https://www.jamendo.com/
EPIDEMICSOUND: https://www.epidemicsound.com/campaign/music-for-podcasts
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy