Masz zespół, ale nie wiesz, jak wykorzystać jego zasoby? Chcesz sprawnie i efektywnie osiągać cele, ale nie każdy odnajduje się w swojej roli? Nie wiesz, komu i co delegować, aby jak najlepiej wykonywał swoją pracę? A czy wiesz, jakie talenty, style komunikacji i kompetencje skrywają Twoi współtowarzysze? Zespół marzeń to nie mrzonka, a całkiem realna maszynka do realizowania Twojej misji i wizji Twojego biznesu. Jak go zbudować? Przekonaj się!
Na pewnym etapie swojej działalności przychodzi moment, w którym po prostu to wiesz – sam już dłużej nie dasz rady. Być może już tam jesteś, albo dopiero planujesz zbudować zespół marzeń. A może już masz dodatkowe ręce na pokładzie, ale nie wiesz, jak najlepiej nimi gospodarować? Z pomocą przychodzą dwa narzędzia, które Ci w tym pomogą – DISC oraz FRIS. Który najlepiej sprawdzi się w tej roli?
STYLE MYŚLENIA, DZIAŁANIA I KOMUNIKACJI
Każdy z nas rodzi się z pewnymi zasobami, cechami, które z wiekiem rozwijają się w określone style zachowań. Jedni nazywają je talentami, inni kompetencjami, jednak jakkolwiek ich nie nazwiesz, kluczowe jest zrozumienie, że są one zgodne z Tobą i przychodzą Ci naturalnie.
Nie musisz się wysilać, aby działać w zgodzie ze swoim stylem i dzięki temu Twoja praca jest bardziej efektywna. A do tego sprawia Ci frajdę i nie tracisz na nią niepotrzebnej energii.
Wiedza o stylu każdego z nas pozwala nie tylko lepiej się komunikować i działać, ale też budować zespoły, które mogą i chcą więcej. I przychodzi im to z lekkością.
Dla mnie podstawowym źródłem tej wiedzy są testy FRIS i DISC. Czym się różnią? Sprawdźmy!
FRIS I DISC – CO TO ZA NARZĘDZIA
W gruncie rzeczy większość tego typu narzędzi jest podobna – w sposób dość uproszczony dzieli nasze zachowania na określone typy, tzw. style działania, myślenia, komunikacji, itd. I chociaż ten podział jest zbliżony, każde narzędzie różni się nieco od innego. Porozmawiajmy o dwóch, które cenię najbardziej.
DISC
O metodologii DISC opowiadałam już w kilku odcinkach podcastu, dlatego w skrócie:
W modelu DISC wyróżniamy cztery style zachowań – czerwony, żółty, zielony i niebieski. Dzieli się je ze względu na tempo i typ komunikacji: wolno/szybko oraz fakty/emocje.
Każdy z nas jest wypadkową co najmniej dwóch kolorów, ale jeden zazwyczaj jest dominujący. Dlatego warto nie tylko poznać nie tylko styl komunikacji Twoich klientów, ale przede wszystkim Twój, Twojego partnera i zespołu.
FRIS
Co odróżnia ten model od DISC-a? Przede wszystkim jest to polskie narzędzie, które – w przeciwieństwie do większości modeli – nie korzysta z teorii Junga, a z psychologii poznawczej. Natomiast jego budowa wygląda podobnie – wyróżniamy cztery style myślenia i wynikające z nich style działania.
Podstawowe style w tym modelu to:
- wizjoner
- zawodnik
- partner
- badacz.
FRIS pozwala odkryć, w jaki sposób jak Twój naturalny styl myślenia wpływa na Twój sposób zachowania, komunikowania się i podejmowania decyzji. Pomoże Ci zrozumieć, dlaczego niektóre cele osiągasz łatwo, a inne przedsięwzięcia stanowią dla Ciebie trudność.
W mojej ocenie jest to też rewelacyjne narzędzie, które pozwoli Ci zbudować zespół marzeń.
ZESPÓŁ MARZEŃ – JAK GO ZBUDOWAĆ?
Wiesz już, że aby lepiej działać w zespole, warto poznać talenty czy style, które reprezentuje każdy z nas.
Pytanie brzmi, jak to osiągnąć? Który test wybrać? W moim przekonaniu – oba! Aczkolwiek dla różnych celów.
MODEL DISC
To narzędzie pomoże Ci odkryć, czy dany członek zespołu działa obecnie w zgodzie ze swoim naturalnym talentem. Dzięki raportowi MaxieDISC i sesji objaśniającej możesz ustalić, czy dana osoba:
- działa w zgodzie ze swoim naturalnym stylem,
- wykorzystuje swoje talenty na obecnym stanowisku,
- spełnia się w danym obszarze, czy też warto ją oddelegować do innych działań.
MODEL FRIS
To narzędzie pokaże Ci, jak poukładać działania w zespole, aby każdy element układanki był na swoim miejscu. Dzięki temu realizacja projektów stanie się zdecydowanie łatwiejsza, ponieważ dowiesz się, komu możesz oddelegować:
- wymyślanie nowych projektów i pracę koncepcyjną,
- przeprowadzanie dogłębnej analizy, przygotowanie raportów i procedur,
- pracę w terenie i kontakt z klientami, budowanie relacji,
- sprawowanie kontroli i osiąganie celów.
0 komentarzy