Wydajesz nową książkę. Inwestujesz mnóstwo czasu i środków w redakcję, korektę, skład, druk i inne etapy procesu wydawniczego. Wreszcie świeżutkie, pachnące egzemplarze lądują na Twoich kolanach. Pełna gotowości odpalasz stronę sprzedażową, szykujesz się do pakowania, oklejania, wysyłki i… nic się nie dzieje. Jak to możliwe? Przecież trąbisz o książce od tygodni! Jakim cudem nikt o niej nie słyszał? A nawet jeśli słyszał, dlaczego nie zamawia? Pytanie brzmi, czy zadbałaś o rzeczowe opinie o wydawanej powieści? Czy zamieściłaś je na stronie sprzedażowej, w social mediach i na portalach literackich? Współpraca z recenzentami to jeden z kluczowych etapów promocji Twojej książki! Dziś opowiem Ci, jak powinna wyglądać!
Bez względu na to, czy wydajesz książkę biznesową w self-publishingu, czy szykujesz się do promocji światowego bestsellera, tego etapu nie możesz pominąć! Opinie beta-czytelników to nie tylko świetne źródło wiedzy dla Ciebie, jako wydawcy, ale też doskonałe narzędzie promocji, z którego aż grzech nie skorzystać.
Pamiętaj jednak, że współpraca z recenzentami to miecz obosieczny. Warto więc odpowiednio dobrać swoich pierwszych czytelników.
WSPÓŁPRACA Z RECENZENTAMI – KIEDY JĄ NAWIĄZAĆ
Tak naprawdę masz kilka możliwości:
- Recenzja merytoryczna – na przykład taka, jaką oferuje Twarda Oprawa. Jest to ocena tekstu przed jego wydaniem. Recenzent czyta książkę i ocenia ją kompleksowo – dialogi, bohaterów, warstwę językową, merytoryczną, itd. Dzięki temu wiesz, czy Twoja powieść nadaje się do publikacji, czy należy nad nią jeszcze popracować.
- Recenzja do umieszczenia w książce – czyli w celach promocyjnych, budująca nasz autorytet i ekspertyzę. Recenzent otrzymuje wersję przed składem, a jego tekst zostaje opublikowany w książce i/lub znajduje się na stronie sprzedażowej.
- Recenzje czytelników – blogerów, vlogerów, podcasterów. Wysyłamy książki wybranej grupie recenzentów w ramach współpracy. Na co możesz się umówić w zamian? Wpis w mediach społecznościowych, Reels, Stories, video na YT, podcast, wpis na blogu – wszystko zależy od Waszych ustaleń.
Kto może być Twoim recenzentem?
- Specjalista w branży, której dotyczy książka,
- przedstawiciel Twojej grupy docelowej,
- specjalista, który ocenia książkę przed przekazaniem do wydawnictwa,
- dziennikarz, który zamieści recenzję w wybranym medium,
- influencer, bloger, vloger, podcaster, itd.
WSPÓŁPRACA Z RECENZENTAMI – JAK POWINNA WYGLĄDAĆ
Zanim nawiążesz współpracę zadbaj, aby odpowiednio dobrać recenzenta:
Sprawdź jego media społecznościowe, zweryfikuj, jak posługuje się językiem polskim czy jego recenzje są merytoryczne, czy załącza zdjęcia, ilu ma czytelników i czy są wśród nich Twoi potencjalni klienci, osoby, które sięgną po Twoją książkę.
Jak widzisz, tych aspektów może być bardzo dużo. Warto jednak przyłożyć się do tego researchu, aby uniknąć sytuacji, w której otrzymasz nierzeczową recenzję lub opinię, której w żaden sposób nie będziesz w stanie wykorzystać do promocji.
Proponuję też, aby wszystkie ustalenia spisać mailowo, aby można było w razie potrzeby się do nich odwołać.
Co warto w nich zawrzeć?
- Format recenzji (Reels, podcast, wpis, post, itd.),
- kanały, w których pojawi się recenzja (YouTube, blog, Instagram, Facebook),
- przybliżony termin publikacji,
- profile, jakie powinny być oznaczone,
- oprawa graficzna (zdjęcie książki/e-booka).
Jeżeli recenzent z jakiegoś powodu nie jest w stanie przeczytać książki lub stworzyć merytorycznej recenzji, proponuję, aby umówić się na kontakt i wspólnie ustalić, jak rozwiązać taką sytuację.
Oczywiście musisz się liczyć z tym, że nie każdemu recenzentowi książka musi się podobać, ale ważne, aby potrafił to uargumentować. Jest to również bardzo cenna informacja na przyszłość, na przykład do pracy nad drugim wydaniem.
0 komentarzy