pyrcaster mdp 2020

Sami specjaliści, podcasterzy–praktycy, 6 godzin prelekcji, zeszyt notatek i mnóstwo wskazówek. Tak wyglądała moja sobota 26 września, czyli PyrCaster MDP 2020. Czego dowiedziałam się podczas konferencji? Z których sesji wyniosłam najwięcej i jakie rozwiązania już zaczęłam wprowadzać w życie? Poznaj 5 rzeczy o podcastach, które warto wiedzieć.

Przyznam, że nie planowałam brać udziału w tegorocznym PyrCasterze. Wizja konferencji online zamiast spotkania na żywo jakoś mnie nie przekonywała. Swój bilet kupiłam zaledwie 9 minut przed otwarciem MDP 2020 i do końca nie byłam pewna, czy nie wyrzucam pieniędzy w błoto.

Teraz, już wiem, że wręcz przeciwnie – zainwestowałam je w rozwój swojej pasji.

PYRCASTER MDP 2020 – Z CZYM TO SIĘ… SŁUCHA

mdp 2020

Konferencja z okazji Międzynarodowego Dnia Podcastu to zdecydowanie jedno z największych podcastowych wydarzeń roku (jeśli nie największe). Spotykają się na nim doświadczeni radiowcy, spikerzy, właściciele biznesów i pasjonaci, dla których ta forma przekazu to pasja i styl życia. W kameralnej atmosferze – jeżeli można tak powiedzieć o sieci 😉 – wymieniają się swoimi wskazówkami, wiedzą i doświadczeniem z zakresu:

  • tworzenia,
  • postprodukcji,
  • publikacji,
  • promocji podcastów.

I chociaż początkowo byłam nastawiona dość sceptycznie, to przyznaję, że konferencja bardzo mnie zaskoczyła. I to pozytywnie! Zwłaszcza, że wersja online okazała się prawdziwą ucztą dla introwertyka, który do mikrofonu lubi mówić w zaciszu swoich czterech ścian.

I oczywiście było kogo (i czego) posłuchać!

PYRCASTER MDP 2020 – 5 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O PODCASTACH

podcasterzy wing person

Tym razem postanowiłam w pełni przestawić się na odbiór, przyswajanie treści i… wyciąganie wniosków. A tych mam całkiem sporo. Gotów, żeby je poznać? No to zaczynamy!

Oto najważniejsze z nich:

1) PODCASTY TWORZĄ ZWYCZAJNI LUDZIE

Kiedy widzisz profesjonalne okładki, twarze znanych, topowych podcasterów we wszystkich aplikacjach, jak Spotify, Apple Podcast, YouTube czy Empik Go, to łatwo możesz zapomnieć, że za tymi szyldami kryją się prawdziwi ludzie. Tacy jak Ty czy ja.

Że można z nimi normalnie, serdecznie porozmawiać i poczuć się, jak gość w ich świecie. Taki mile widziany, dla którego zawsze chowasz dodatkową paczkę herbatników i najlepszą, aromatyczną herbatę z konfiturą domowej roboty.

Atmosfera w świecie podcastów to jeden z głównych elementów, dzięki którym nawet taki introwertyk jak ja czuje się mile widziany.

2) PODCAST WSPIERA TWÓJ BIZNES I WZMACNIA GŁOS TWOJEJ MARKI

Z całego przedsięwzięcia, jakim jest PyrCaster, tak naprawdę najbardziej zależało mi na sesji z Angeliką Chimkowską, strategiem social sellingu i autorką podcastu Silna marka w praktyce.

Angelika opowiadała o bliskim mi temacie, czyli o podcaście w biznesie. I przyznaję, że nie zawiodłam się. Wynotowałam z tego spotkania kilka naprawdę cennych informacji oraz tytuły całej listy książek o tworzeniu treści.

Czy wiesz, że aż 88% procent osób, które szukają produktów lub usług, chce najpierw poznać firmę, od której coś kupi? A czy dostrzegasz, jak wielki potencjał do nawiązania relacji z Twoim odbiorcą tkwi w podcaście?

Nie mówiąc już o tym, ile rzeczy dla klientów możesz zawrzeć w swoich nagraniach:

  • webinary,
  • case study,
  • newslettery,
  • infografiki,
  • artykuły, wpisy, cytaty, trailery, itp.

Twoje treści działają lepiej niż reklamy. Bo klient, który słucha Twojego podcastu, zna Twój głos, zna Ciebie i poleca Cię innym.

3) SEO MA ZNACZENIE NIE TYLKO W SŁOWIE PISANYM

seo dla podcastera

O tym, jak ważne jest zaopatrzenie Twojego podcastu w wariant tekstowy opowiadałam w innym odcinku podcastu. Natomiast podczas wystąpienia „SEO dla Podcastera” Marka Raka dowiedziałam się kilku innych rzeczy o pozycjonowaniu i słowach kluczowych, o których – przyzaję – w tym kontekście nigdy wcześniej nie pomyślałam.

Elementy, które mają znaczenie:

  • Okładka i nazwa;
  • Tytuł – zarówno długość, jak i układ;
  • Numeracja w tytułach;
  • Rozdziały, czyli chapter markers;
  • Notatki, czyli episode notes.

4) PODCAST DA SIĘ ZROBIĆ SAMEMU OD A DO ZET, ALE WARTO CZĘŚĆ ZADAŃ ODDELEGOWAĆ

Wysłuchałam dwóch sesji na ten temat i jednocześnie dwóch zupełnie skrajnych perspektyw:

  • Podcastowa Zosia-Samosia — czy da się oddelegować tworzenie podcastu, budując markę osobistą? (Karolina Brzuchalska)
  • Automatyzacja marketingu na podstawie podcastu (Michał Kowalczyk)

Zarówno Karolina, jak i Michał przekonywali, że warto oddelegować większość zadań, związanych z produkcją i postprodukcją podcastu. Natomiast ich pogląd na sposób i formę delegowania jest całkowicie odmienny.

Osobiście bliżej mi do koncepcji Karoliny, która woli powierzyć swoje podcastowe dziecko specjaliście, który kompleksowo zaopiekuje się jej produktem. Michał natomiast korzysta z automatyzacji na każdym etapie tworzenia i gdzie tylko się da. Oczywiście bez szkody dla treści.

To, co łączy obie koncepcje, to przekonanie, że jeśli traktujesz podcast jako jeden z wielu elementów, wspomagających strategię Twojej marki, wówczas nie opłaca się robić wszystkiego samemu.

5) PODCAST ZBLIŻA LUDZI I OCIEPLA RELACJE

podcast biznesowy wing person

Tego nie da się oszukać. Pamiętam jak któregoś wieczoru opisywałam kilkanaście live’ów mojej klientki. Musiałam odsłuchać fragmentu każdego, żeby sprawdzić, czego dotyczył. I w którymś momencie mój mąż stwierdził, że ma wrażenie, jakby moja klientka mieszkała z nami, w końcu tak często słyszy jej głos w naszym domu.

I podobnie działa podcast – także biznesowy. Ociepla relacje, zbliża Cię z odbiorcami i sprawia, że stajesz się obecny w ich życiu – na zakupach, w samochodzie, przy codziennych czynnościach.

Podcast biznesowy, to wspaniałe narzędzie do tego, żeby przyzwyczaić ich do Ciebie, do Twojej marki, produktów i usług. W prosty, przyjemny i nienachalny sposób. A także pokazać to, co stoi za Twoim biznesem – jego misję, cele, wartości i historię, którą powinni usłyszeć Twoi klienci.

Paradoksalnie, to, czego mi zabrakło, to tak zwanych kuluarów i rozmów przy kawie. Oczywiście, był czat i możliwość wysyłania wiadomości prywatnych, ale umówmy się – nic nie zastąpi spotkania na żywo osób, które na co dzień intymnie szepcą Ci do ucha wszelkie treści 🙂

Cóż, pozostaje mieć nadzieję, że za rok uda się ten cel zrealizować.


podcast agnieszka papaj-żołyńska

Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.

Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.

Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.

A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo Wirtualnej Asystentki – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM