„Promuj na Facebooku, nagrywaj rolki, wyskakuj z lodówki na TikToku i Shortsach!” – jeżeli prowadzisz podcast biznesowy, na pewno słyszałeś te wskazówki. Czy zatem podcast bez social mediów istnieje? Czy można dotrzeć do większej liczby słuchaczy poza mediami społecznościowymi? Gdzie jeszcze promować swoje odcinki, aby zwiększyć zasięg i budować silną markę? Dziś pokażę Ci, jak i dlaczego warto wyjść poza ramy Instagrama i innych platform. Gotów na tę podróż? To zapraszam!
Na sukces Twojej audycji biznesowej składa się nie tylko dobrze zmontowany dźwięk i merytoryczne treści, ale również szczegółowo zaplanowana komunikacja – trailery, transkrypcja, posty w social mediach, artykuły, cytaty oraz grafiki spójne z Twoją marką.
To cytat z mojej książki, „Podcast w biznesie”. Jak sam(a) widzisz, ja również, odkąd pamiętam, zachęcam przedsiębiorców, aby dzielili się informacją o odcinkach w każdym medium, z którego korzystają i w którym mogą być ich potencjalni klienci/odbiorcy treści.
Tyle tylko, że social media zawodzą. A do tego oferują tyle rozrywkowego contentu, że o ile nie jesteś znaną postacią w branży, Twoje wartościowe treści mogą w nim zwyczajnie zginąć.
I nie, nie chcę Cię tutaj zniechęcać do publikowania postów, video, stories, czy innych materiałów o Twoim podcaście. Chciałabym jednak, abyś spojrzał(a) na ten temat nieco szerzej.
Bo co, jeśli w dniu publikacji Twojego odcinka social media ogłoszą strajk? Co, jeśli wszystkie Twoje zaplanowane treści nie opublikują się lub – co gorsza – znikną? Czasami wystarczy jedna dobra dusza, dzięki której na kilka dni stracisz dostęp do swojego konta.
I co wtedy? Czy Twój podcast bez social mediów zaistnieje? Czy dotrze do słuchaczy?
PODCAST BEZ SOCIAL MEDIÓW – ZACZNIJ OD SEO
Jak sprawić, żeby nasze nagranie trafiło do potencjalnych słuchaczy? Jak znaleźć się wysoko w wyszukiwarce Google (lub w ogóle się w niej znaleźć) i dogadać się z SEO?
Zacznij od własnego podwórka, czyli własnej strony internetowej oraz opisów odcinka na platformie hostingowej.
Wyobraź sobie, że wybrałeś się na spacer i przechodzisz obok najlepszej piekarni w mieście. Zapach słodkich rogalików, muffinek i świeżych bułek roznosi się w promieniu kilkudziesięciu metrów. Wiedziony uporczywym burczeniem w brzuchu naciskasz klamkę i otwierasz drzwi. Jednakże po przekroczeniu progu okazuje się, że półki piekarni są puste. Zawiedziony wychodzisz i biegniesz po pieczywo do konkurencji.
I podobnie jest z robotem Google. Nasz podcast nie jest dla niego widoczny i nawet jeśli ma fenomenalną treść, to i tak pozostanie daleko w odmętach Internetu.
Tutaj z pomocą przychodzą:
- transkrypcja,
- notatki do odcinka,
- artykuł na blogu,
- odpowiedni dobór słów i fraz kluczowych.
Czym są słowa kluczowe? To wyrazy lub sformułowania, na które chcemy pozycjonować dany odcinek podcastu. W praktyce oznacza to, że jeśli Twoi odbiorcy wpisują w wyszukiwarce hasło „mikrofon do podcastów”, „jak zatrudnić wirtualną asystentkę” czy „ile zarabia realizator dźwięku”, to właśnie Twój odcinek wyświetla się na pierwszej stronie.
Dodam, że fraza kluczowa powinna występować również w takich elementach jak:
- tytuły i nagłówki,
- opisy meta,
- nazwy grafik.
PODCAST BEZ SOCIAL MEDIÓW – JAK I GDZIE PROMOWAĆ SWOJE ODCINKI
Chcesz budować markę dzięki audycji i mieć pewność, że awaria social mediów Ci nie zaszkodzi?
Poznaj 5 sposobów na promocję podcastu biznesowego w sieci i poza nią – o piątym sama nigdy nie pomyślałam, a Ty?
- Email Marketing: Wykorzystaj swój newsletter/videoletter do promocji podcastu biznesowego. Wysyłaj regularnie maile z linkami do nowych odcinków, dziel się nowościami i ciekawostkami związanych z Twoim podcastem oraz zachęcaj odbiorców do udostępniania podcastu w swoich sieciach.
- Współpraca z innymi: wchodź w relacje z innymi podcasterami, blogerami, vlogerami czy influencerami w swojej branży, aby promować swój podcast biznesowy. Możesz być gościem w ich podcastach, napisać gościnne wpisy na ich blogach czy zaprosić ich do swojego podcastu jako gości. Dzięki temu zyskasz większy zasięg, nową, unikalną perspektywę i promocję wśród ich społeczności.
- Public Relations: Wykorzystaj strategie public relations, aby promować swój podcast bez social mediów. Wysyłaj informacje prasowe do mediów branżowych, udzielaj wywiadów, pisz artykuły gościnne na portalach branżowych czy bierz udział w wydarzeniach branżowych jako prelegent. Dzięki temu zyskasz większą widoczność w swojej branży i jednocześnie szepniesz kilka słów o swojej audycji.
- Kampanie reklamowe: Skorzystaj z płatnych kampanii reklamowych, takich jak reklamy na Facebooku, Instagramie czy Google, aby promować swój podcast biznesowy. Możesz precyzyjnie targetować swoją grupę docelową i promować swoje odcinki wśród osób zainteresowanych Twoją branżą.
- Gadżety firmowe i promocja offline: Warto eksperymentować z różnymi sposobami promocji poza social mediami, takimi jak drukowanie wizytówek z kodem QR, zakładek do książek, kubków, magnesów i rozdawanie ich podczas konferencji, spotkań branżowych czy w siedzibie Twojej firmy.
PODCAST BEZ SOCIAL MEDIÓW – PODSUMOWANIE
Pamiętaj, że różnorodność działań promocyjnych może przynieść najlepsze efekty. Wybierz te, które najlepiej odpowiadają Tobie, Twojej grupie docelowej i branży, i konsekwentnie je realizuj, aby zwiększyć zasięg i popularność Twojej audycji w sieci i poza nią.
Postaw na SEO, ponieważ dobrze zoptymalizowana strona z podcastem i odpowiednio dobrane słowa i frazy kluczowe sprawią, że nowi użytkownicy sami trafią na Twój podcast za pomocą wyszukiwarki Google.
Nie zapominaj też, że kluczem do skutecznej promocji podcastu biznesowego jest systematyczność, jakość treści oraz zaangażowanie społeczności. Regularnie promuj swoje odcinki, dbaj o wartościową zawartość i angażuj swoją społeczność, aby zwiększyć zasięgi.
0 komentarzy