Wielu przedsiębiorców nie decyduje się na podcast z obawy przed mikrofonem. Bo będzie nudno, bo nie jestem radiowcem, bo nie umiem sensownie zbudować zdania. Nie zliczę, ile razy słyszałam takie historie od klientów czy też kolegów po fachu. Dlatego dziś przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą. Nie jesteś mówcą, spikerem ani radiowcem? Nic straconego! Wciąż możesz zadbać o swój warsztat dziennikarski. Wysłuchaj odcinka i poznaj tricki, które pozwolą Ci tworzyć jeszcze lepszy podcast.
Kiedy po latach patrzę na swoje edukacyjne wybory, mogę śmiało powiedzieć, że miałam nosa czy też fart. Albo urodziłam się pod szczęśliwą gwiazdą. I do tego w czepku, jak mawia moja mama.
Jakkolwiek tego nie nazwiesz, jedno muszę przyznać – dokonałam trafnych decyzji. Bo chociaż od początku wiedziałam, że kokosów z tego nie będzie – wszak studiowałam dziennikarstwo i filologię – to wykształciłam mnóstwo umiejętności, które dziś pozwalają mi pracować w różnych branżach i wspierać klientów w najrozmaitszych zadaniach.
Kluczowe z nich to:
- konsekwencja i systematyczność,
- upór w osiąganiu celów,
- ciągłe przełamywanie własnych strachów i ograniczeń,
- praca w zmiennych warunkach i pod presją czasu,
- ćwiczenia z impostacji i praca głosem,
- i oczywiście warsztat dziennikarski – i to nie byle jaki, a okupiony godzinami praktyk w radiu studenckim, Radiu Zachód czy też w redakcji Money.pl.
I chociaż przez wiele lat nie pracowałam w zawodzie, te kompetencje pozwoliły mi odnaleźć się w każdej sytuacji zawodowej. Bo odpowiedni dobór słów, intonacja czy sposób, w jaki komunikujemy się z innymi, mają ogromne znaczenie w pracy z klientami, bez względu na branżę.
Były niezastąpione również w rejestracji, call center, wydawnictwie czy szkole językowej. Słowem, wszędzie, gdzie masz do czynienia z innymi ludźmi. A co tu dopiero mówić o podcastingu i budowaniu wizerunku marki w sieci.
I dziś zdradzę Ci trzy kroki z mojego doświadczenia, które sprawią, że Twoje odcinki będą jeszcze lepsze.
WARSZTAT DZIENNIKARSKI PODCASTERA – CO MOŻESZ ZROBIĆ LEPIEJ
1. Zadbaj o atmosferę i graj słowem
Nawet jeśli nie czujesz się mistrzem opowieści, warto urozmaicać swoje odcinki, nawiązywać do swojego doświadczenia, wspomnień, wydarzeń z przeszłości, które wpłynęły na to, co teraz robisz i dlaczego.
Zastanów się:
- Jakie wydarzenia ukształtowały Cię i popchnęły w określonym kierunku?
- Co sprawia, że zajmujesz się taką a nie inną działalnością?
- Co chcesz zmienić dzięki swoim produktom i usługom?
- W jaki sposób Twoja działalność wpływa na życie innych?
A teraz spróbuj ubrać je w słowa i opowiedzieć historię. Przypomnij sobie, jakie emocje towarzyszyły Ci, kiedy zakładałeś firmę i podziel się nimi, zarysuj ten moment odbiorcom.
Nasi słuchacze uwielbiają tę czysto ludzką, nie zawsze doskonałą stronę biznesu.
Ważne, żeby pokazać przy tym, jakie wyciągnąłeś wnioski, co się zmieniło i w jaki sposób Ty, Twoje produkty i usługi mogą w ten sposób zadziałać również u Twoich słuchaczy.
A jeśli nie chcesz opowiadać o sobie, dziel się wiedzą, opowiedz case study Twojego klienta – niech on będzie bohaterem. Oddziałuj na wyobraźnię, myśl obrazami – co chcesz, żeby wiedział i czuł słuchacz po zakończonym odcinku? Opowiedz o tym.
2. Przygotuj się wcześniej
Nigdy nie zapomnę mojej rozmowy rekrutacyjnej na staż w Money.pl. Na wiele pytań nie odpowiedziałam tak, jakbym chciała, ale o moim przyjęciu zaważyło jedno, którego w ogóle nie wzięłam pod uwagę.
– Dlaczego zależy Pani na stażu u nas? – spytał ówczesny zastępca redaktora naczelnego.
– Bo chcę opanować podstawowy warsztat dziennikarski – newsy, dialogi, SEO i zdobywanie informacji.
Jak się okazało, byłam jedyną osobą, która planowała się tego nauczyć, pozostali chcieli od razu pisać felietony i reportaże. Od zawsze wychodziłam z założenia, że jeśli opanujesz podstawy i stworzysz solidne fundamenty, reszta idzie z górki. Czego jeszcze się nauczyłam?
Jeżeli przeprowadzasz wywiady:
- zrób solidny research,
- zadbaj o przygotowanie gościa,
- stosuj zasadę „od ogółu do szczegółu”,
- skup się na emocjach i słuchaj uważnie.
Jeżeli nagrywasz solo:
- zadawaj pytania samem sobie,
- powtarzaj ważne informacje,
- baw się głosem i intonacją,
- nie zasypuj informacjami – opowiadaj historie.
3. Urozmaicaj nagranie
Kto powiedział, że zawsze musi być tak samo? Gdy zaczynałam swój podcast, nie sądziłam, że kiedykolwiek nagram odcinek z gościem. W końcu najlepiej czuję się w odcinkach solo. Ale z czasem postanowiłam otworzyć się na zmiany i wyjść poza sztywne schematy. A i słuchacze sami zaczęli podpowiadać, czego może być więcej.
I owszem, struktura jest istotna. Warto zadbać o intro, outro, spójne przejścia i merytoryczny środek. Ale poza tym – poszalej, poeksperymentuj. Wyjdź z podcastem do ludzi. Dodaj nowy dźwięk, albo wyjdź z rejestratorem na ulicę. A nuż znajdziesz coś, co zainspiruje Cię do tego, aby przedstawić Twój temat z innej perspektywy?
Podobał Ci się ten artykuł? Zostaw komentarz albo poleć go osobie, która może skorzystać z zawartych w nim wskazówek.
Jeżeli myślisz o własnym podcaście, to zamów moją książkę „Podcast w biznesie”! Dołącz też do grupy FB „Podcast w biznesie – grupa wsparcia dla podcasterów”.
Jeżeli chcesz posłuchać innych odcinków podcastu „Biznesowe Potyczki Językowe”, zajrzyj do zakładki PODCAST lub zasubskrybuj mój kanał na Spotify.
Zapraszam Cię też na mój FANPAGE.
A jeśli interesuje Cię temat komunikacji językowej, transkrypcji, podcastów, szukasz tłumacza, copywritera albo wsparcia w prowadzeniu social mediów – skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i przekonaj się, w jaki sposób mogę wesprzeć Twój biznes!
0 komentarzy