Nie uwierzysz, ale prawie to przegapiłam! 3 lata prowadzenia podcastu mijają właśnie z tym odcinkiem! I chociaż wiele razy chciałam powiedzieć sobie „dość”, wiem, że audycja biznesowa jest tym must-have, który pomaga Ci budować silną, rozpoznawalną i ciekawą markę. Refleksji mam mnóstwo, lecz dziś wybrałam 3 złote myśli, które wyciągnęłam z mojej trzyletniej przygody z podcastem.
To już rok, odkąd nagrałam z Jędrzejem Paulusem bonusowy, setny odcinek Biznesowych Potyczek Językowych o tym, jak promować podcast biznesowy. I zdradzę Ci, że od tamtego czasu parę razy chciałam dać sobie spokój. Nagrałam nawet odcinek o tym, że rzucam podcastowanie. Ale tego nie zrobiłam i nie żałuję.
Podcasty wspierają nasze biznesy, podcasty dopiero się rozkręcają. I nie, nie musisz umieć w wideo, aby budować rozpoznawalną markę. Audio też ma moc! Pod warunkiem że zrobisz to z głową!
POZNAJ MOJE 3 ZŁOTE MYŚLI NA 3 LATA PROWADZENIA PODCASTU
1# Bez harmonogramu przepalasz czas i budżet
Kiedy zaczynałam nagrywać podcast, nie miałam konkretnego planu. Nie wiedziałam, jak długo będę nagrywać i w jaki sposób wykorzystam podcast w swoim biznesie.
Ale jednego byłam pewna: muszę go nagrywać i muszę to robić regularnie!
I chociaż początkowo podcast nie wspierał moich celów biznesowych, dziś, wiem, że właśnie w tym tkwi jego największa moc!
PO CO PRZYGOTOWYWAĆ ODCINKI NA ZAPAS?
Do czego mi tak dokładny harmonogram publikacji? Ponieważ dzięki niemu mam zapewniony materiał na różne sytuacje:
- Kryzys w firmie – dużo projektów u klientów, brak czasu na własne działania.
- Choroby i kryzys w domu – brak warunków do nagrywania odcinków.
- Wsparcie długofalowego celu biznesowego – u mnie są to treści związane z podcastem, tłumaczeniami i modelem MaxieDISC®.
- Zapas tzw. evergreenów – czyli materiałów pokazujących moją ekspertyzę w danej dziedzinie, a jednocześnie tak skonstruowanych pod względem SEO, aby moja strona lepiej się pozycjonowała.
- Baza treści do recyklingu – którą mogę udostępniać w innych formatach i w innych moich kanałach.
Nie mówiąc o tym, że odbiorcy przyzwyczajają się do regularnych, wartościowych publikacji. I jeśli zatroszczysz się o ich potrzeby, zostaną z Tobą na dłużej.
2# Twoja praca zaprocentuje w sposób, którego się nie spodziewasz
Internet mi świadkiem, że chciałam w tym roku rzucić podcastowanie. Nie widziałam efektów tu i teraz, i byłam bardzo niecierpliwa. A przecież wiem, że podcast to sport dla długodystansowców! W końcu napisałam o tym książkę!
Dlatego rozumiem, że możesz nie widzieć tego celu i efektów na co dzień. Ale one są. W momencie, kiedy podjęłam decyzję, że mój podcast nie ma sensu:
- Dostałam zaproszenie do dwóch live’ów jako ekspert.
- Zyskałam nową klientkę na montaż.
- Zostałam szkoleniowcem w Online Marketing Club.
I to by się nie wydarzyło, gdybym konsekwentnie nie wspierała działań mojej marki za pomocą tego narzędzia.
Mało kto w Polsce zarabia na podcastach. I wiem, że pewnie nie to chciałeś usłyszeć! Jednak nie o to tak naprawdę chodzi w prowadzeniu audycji o własnej marce. Bo nawet jeśli Twój podcast na siebie nie zarabia, pracuje dla Ciebie w inny sposób:
- Zwiększa Twoją rozpoznawalność
- Buduje zaufanie odbiorców
- Tworzy zaangażowaną społeczność
- Wspiera Twoje cele biznesowe – krótko i długoterminowe
- Zyskuje ambasadorów Twojej marki
3# Video jest przyszłością, ale audio jest nieśmiertelne
Nie zrozum mnie źle, nie neguję materiałów video. Sama nagrywam rolki i TikToki. Ale uważam, że czasy, kiedy królował YouTube, trochę się zmieniły. Filmiki są coraz krótsze, uwaga odbiorców coraz mniej skupiona.
I owszem, warto promować podcast za pomocą video, ale nie należy go nim zastępować. Dlaczego?
Bo Shortsy i Reelsy to trend, a audio jest nieśmiertelne:
- Działa na wyobraźnię – nie podajesz odbiorcy wszystkiego na tacy.
- Nie ma ograniczeń – możesz słuchać wszędzie, gdzie masz telefon i słuchawki.
- Jest szybsze i tańsze w przygotowaniu.
- Pomaga skracać dystans – ktoś szepcze Ci prosto do ucha.
- Staje się nieodłącznym kompanem Twojego słuchacza – podczas sprzątania, w samochodzie, na spacerze, podczas biegania, przed snem.
- Odbiorca podświadomie przyswaja wiedzę, którą się dzielisz.
- Budujesz pozycję eksperta i ocieplasz swój wizerunek.
Dlatego jeśli masz chwilę zwątpienia – kopnij ją w cztery litery i pomachaj na pożegnanie. Podcasty dopiero pokazują nam, na co je stać. Nie warto tracić takiego narzędzia.
0 komentarzy